Opintojakson tarkoituksena on, että opiskelijat tutustuvat puheen, kielen ja kuulon vaikeuksiin, niiden ilmenemismuotoihin, taustatekijöihin ja kuntoutuksen keinoihin.
Sisältö
Puheen, kielen ja kuulon vaikeuksia ja kuntoutuksen perusteita tarkastellaan elämänkaaren eri vaiheissa: lapsuudessa, nuoruudessa ja aikuisuudessa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
135 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Kirjapakettitentti suoritetaan Tampereen yliopiston aineenopettajien yleisinä tenttipäivinä (ks. tenttipäivät http://www.uta.fi/laitokset/okl/tokl)
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1) LAUNONEN, K. & KORPIJAAKKO-HUUHKA, A-M. (toim.) 2002. Kommunikoinnin häiriöt: syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Helsinki: Palmenia.
2) MÄÄTTÄ, P., LEHTO, E., HASAN, M. & PARKAS, R. (toim.) 2005. Lapsi kuulolla. Opas kuulovammaisen lapsen opettajille ja kasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus.
SEKÄ SEURAAVISTA VALITAAN KAKSI TEOSTA
3) SIISKONEN, T., ARO, T., AHONEN, T. & KETONEN, R. (toim.) 2003. Joko se puhuu? Kielen kehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
4) AHONEN, T., SIISKONEN, T. & ARO, T. (toim.) 2004. Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. Jyväskylä: PS-kustannus.