Opintojakson suoritettuaan opiskelija - on omaksunut valmiudet kehittyä pedagogisesti ajattelevaksi oppimisympäristöjen suunnittelijaksi, toteuttajaksi ja arvioijaksi, - tuntee oman oppiaineensa historialliset ja pedagogiset lähtökohdat, - pohtii toimintansa vaikutuksia opetus- ja kasvatustyössä, - ymmärtää kokeilu-, tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkityksen opetuksessa ja oppimaan ohjaamisessa, - tutustuu oman alansa opettajan työhön eri koulutusasteilla sekä - on omaksunut valmiuksia opettajuutensa ja ammatti-identiteettinsä kehittämiseen.
Sisältö
- oman opetus- ja kasvatustyön teoreettiset, arvofilosofiset ja eettiset periaatteet - opetettavan aineen opetuksen, ohjaamisen ja oppimisen teoreettisesti perusteltu analysointi ja arviointi - oppiaine ja koulun toiminta-ajatus - aineen opettamisen tutkimus, kokeilu ja kehittäminen - oman opettajuuden monipuolistaminen ja kehittäminen - erilaiset oppijat huomioon ottavat oppimisympäristöt ja oppiainekohtaiset ratkaisut - verkostoituminen paikallisesti ja kansainvälisesti
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
85 t
0 t
Seminaari
50 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn, portfolion laadinta, siitä keskusteleminen ja kirjallisuuden suorittaminen
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Portfolio ja siihen liittyvät keskustelut: itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi. Mikäli opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti tai tavoitteita ei ole saavutettu, opintojaksoa on täydennettävä.