x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2011–2012
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
VARHPA1C Kvalitatiivinen tutkimus kasvatustieteissä 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, varhaiskasvatus
Vastuuhenkilö
Kaisu Viittala

Osaamistavoitteet

Jakson tavoitteena on, että opiskelijat
- hahmottavat teorian, käsitteiden ja havaintojen roolin kvalitatiivisen tutkimuksessa, erottavat kvalitatiivisen tutkimuksen erityispiirteet sekä ymmärtävät tutkimuksen tavoitteena olevan tiedon luonteen
- perehtyvät kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisiin tutkimusotteisiin ja laadullisen aineiston analysointiin ja tulkintaan
- tuntevat laadullisen aineiston hankintaan, analyysiin ja havaintojen tulkintaan liittyvät periaatteet.

Sisältö

Opintojakson aikana perehdytään kvalitatiivisen tutkimuksen metodologisiin lähtökohtiin ja analyysitapoihin.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 14 t 0 t
Pienryhmäopetus 24 t 0 t
Itsenäinen työskentely 97 t 0 t

Teoreettiset katsaukset 14 t, työpajatyöskentely 24 t.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Osallistuminen ohjattuun opetukseen. Harjoitustyöt ovat luonteeltaan työpajoihin liittyviä pienimuotoisia tehtäviä. Lisäksi kirjallinen tentti.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy kirjallisen tentin arvioinnin perusteella.

Suositellut suoritusajankohdat

3. opintovuosi

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Silverman, D. 2001. Interpreting qualitative data. Methods for analyzing talk, text and interaction. Sage

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

 

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
Kasvatustieteen aineopinnot (Kasvatustiede, varhaiskasvatus)
2011–2012
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden yksikkö