Opiskelija harjaannuttaa sosiaalityön asiakastyössä tarvittavia vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja ja perehtyy asiaskastyön prosessiin ja teorioihin.
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii sosiaalityön asiakastyössä tarvittavat perusvalmiudet ja lähestymistavat sekä rakentaa omaa ammatillista identiteettiään.
Sisältö
Jaksossa perehdytään asiakastyön teorioihin, prosessiin ja asiakassuhteen luomiseen erilaisissa sosiaalityön organisatorisoissa ja hahmotetaan sosiaalityön moninaista toimintakenttää. Keskeisessä asemassa opetuksessa ovat asiakastilanteiden analysointiharjoitukset, joiden kautta harjaannutetaan opiskelijoiden vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Taitoseminaarin kanssa samanaikaisesti suoritetaan opintojakso STYÖA3A sekä STYÖA1 (mikäli sitä ei ole suoritettu aiemmin). Periodissa 4. suoritetaan opintojakso STYÖA3C.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
48 t
0 t
Seminaarin yhteydessä suoritetaan asiakastyön teorioihin liittyvää kirjallisuutta. Seminaariin sisältyy luentoja, välitehtäviä, ryhmätöitä, vuorovaikutus- ja asiakastapausharjoituksia sekä tutustumiskäynti sosiaalityön toimipaikkaan.
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen seminaariin ja sen eri työskentelymuotoihin; portfolion laatiminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arviointiin vaikuttavat osallistumisaktiivisuus, välitehtävien tekeminen, asiakastyön teoriakirjallisuuden suorittaminen sekä oman ammatillisen kehittymisen reflektointi portfoliossa.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden syksy
Toisen opintovuoden 1.- 2. periodi.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Heinonen & Spearman, Social Work Practice. Problem Solving and Beyond. Thomson & Nelson. 2010 ja/tai opettajan osoittama muu materiaali.