Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät opetussuunnitelmien poliittisen luonteen sekä niiden kulttuurisen kerrostuneisuuden - tunnistavat ja kykenevät erittelemään niin tieteen kuin yhteiskunnan suunnasta tulevia opetussuunnitelmiin vaikuttavia paineita ja mekanismeja - hankkivat valmiuksia analysoida ristiriitoja, intressejä ja kytkentöjä opetussuunnitelmien ja niiden laadinnan taustalla - ymmärtävät keskeiset oppiaineiden ja –sisältöjen valintamekanismit ja niiden suhteisiin vaikuttavat tekijät
Sisältö
Opintojaksolla opiskelija - perehtyy varhaiskasvatuksen ja eri kouluasteiden opetussuunnitelmamuutoksiin ja muuttamiseen vaikuttaneisiin tekijöihin esimerkiksi kilpailevien pedagogisten suuntausten ja/tai koulutuspoliittisten suuntien näkökulmista - perehtyy eri oppiaineiden kouluun tulemisen problematiikkaan
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
6 t
0 t
Itsenäinen työskentely
114 t
0 t
Seminaari
6 t
0 t
Lukupiiri
9 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot, seminaari ja lukupiiriOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Projekti / käytännön työ
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Opintojakson suorituksena toteutetaan ryhmämuotoinen paper presentation -esitys.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Goodson, I., Opetussuunnitelman tekeminen. Esseitä opetussuunnitelman ja oppiaineen sosiaalisesti rakentumisesta. E. Moore (suom.). Joensuu University Press. 2001.
Miettinen, R., Koulun muuttamisen mahdollisuudesta. Gaudeamus. 1990.
Vitikka, E., Opetussuunnitelman mallin jäsennys. Sisältö ja pedagogiikka kokonaisuuden rakentajina. Suomen kasvatustieteellinen seura, FERA, kasvatusalan tutkimuksia 44. 2009.