Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee puheen, kielen ja kuulon vaikeuksien oppimiselle tuottavat haasteet sekä tiedostaa vaikeuksien ilmenemismuotoja, taustatekijöitä ja kuntoutuksen keinoja.
Sisältö
Puheen, kielen ja kuulon vaikeuksia ja kuntoutuksen perusteita tarkastellaan elämänkaaren eri vaiheissa: lapsuudessa, nuoruudessa ja aikuisuudessa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
135 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Kirjapakettitentti suoritetaan Tampereen yliopiston aineenopettajakoulutuksen yleisinä tenttipäivinä (ks. tenttipäivät http://www.uta.fi/laitokset/okl/tokl)
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1) Launonen, K. & Korpijaakko-Huuhka, A-M. (toim.) 2002. Kommunikoinnin häiriöt: syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Helsinki: Palmenia. 2) Määttä, P., Lehto, E., Hasan, M. & Parkas, R. (toim.) 2005. Lapsi kuulolla. Opas kuulovammaisen lapsen opettajille ja kasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus.
SEKÄ SEURAAVISTA VALITAAN KAKSI TEOSTA
Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.) 2003. Joko se puhuu? Kielen kehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
TAI
Ahonen, T., Siiskonen, T. & Aro, T. (toim.) 2004. Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. Jyväskylä: PS-kustannus.
TAI
Aro, T., Siiskonen, T. & Ahonen, T. (toim.) 2007. Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä. Jyväskylä: PS-kustannus.