Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat -osaavat nivoa opetusharjoittelukokemuksia teoreettiseen tietoon -osaavat arvioida osaamistavoitteita, opetusmenetelmiä, oppimistuloksia ja koulutuksen vaikuttavuutta tutkimusperustaisesti -tiedostavat oppijoiden ja oppimistyylien erot -osaavat lisätä yhdenvertaisuutta -tiedostavat ja ottavat huomioon yhteiskunnallisten, taloudellisten ja kulttuuristen seikkojen merkityksen opetustyössä ja erilaisissa äänenkäyttöympäristöissä -osaavat yhteistoiminnallisesti ja vuorovaikutuksellisesti kehittää työtään ja työyhteisöään ja toimia yhteistyössä oppijoiden, kollegoiden ja eri sidosryhmien ja verkostojen kanssa -osaavat tarkastella, jäsentää ja kehittää ammatti-identiteettiään ja puhepedagogista asiantuntijuuttaan elinikäisesti.
Sisältö
Tutkitaan puhe- ja äänenkäyttökoulutuksen osaamistavoitteita, opetusmenetelmiä, oppimistuloksia ja koulutuksen vaikuttavuutta teoriassa (aiemmat tutkimukset) ja käytännössä (oppitunnit). Keskustellaan oppijoiden ja oppimistyylien eroista, yhdenvertaisuuden esteistä ja ongelmanratkaisuista. Tarkastellaan ja jäsennetään ammatti-identiteettiä ja asiantuntijuutta opetusharjoittelukokemusten valossa. Pohditaan yhteistoimintaa opetustyössä ja työyhteisössä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
40 t
0 t
Seminaarityöskentely, joka ajallisesti kulkee opetusharjoittelun rinnalla tukena ja reflektiokanavana.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
SeminaariOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Lisätietoja
Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyöt
Essee
suomeksi
Lisätietoja
Kokoava essee oppimisesta
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Erikseen sovittava materiaali, esim.
Dal Vera,R. (toim.), Film, broadcast & e-Media Coaching and other contemporary issues in professional voice and speech training: Essays on voice and speech. Voice and Speech Trainers Association. 2003.
Hampton, M. & Acker, B., Vocal vision: Views on Voice. Applause. 1997. Soveltuvin osin.
Sataloff, R., Vocal Health and pedagogy. 2006. Soveltuvin osin.
Lederman, L., Communication pedagogy. Ablex. 1993. Soveltuvin osin.
Vangelisti, A.L., Daly, J.A. & Friedrich, G.W., Teaching communication. Lawrence Erlbaum. 1999. Soveltuvin osin.
Cook, R. (toim.), The Moving Voice, Integration of Voice and Movement Studies. Voice and Speech Trainers Association. 2009.