x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KYMVOKOS12A Puhepedagoginen seminaari 5 op
Vastuutaho
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot
Puhetekniikka ja vokologia

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
-osaavat nivoa opetusharjoittelukokemuksia teoreettiseen tietoon
-osaavat arvioida osaamistavoitteita, opetusmenetelmiä, oppimistuloksia ja koulutuksen vaikuttavuutta tutkimusperustaisesti
-tiedostavat oppijoiden ja oppimistyylien erot
-osaavat lisätä yhdenvertaisuutta
-tiedostavat ja ottavat huomioon yhteiskunnallisten, taloudellisten ja kulttuuristen seikkojen merkityksen opetustyössä ja erilaisissa äänenkäyttöympäristöissä
-osaavat yhteistoiminnallisesti ja vuorovaikutuksellisesti kehittää työtään ja työyhteisöään ja toimia yhteistyössä oppijoiden, kollegoiden ja eri sidosryhmien ja verkostojen kanssa
-osaavat tarkastella, jäsentää ja kehittää ammatti-identiteettiään ja puhepedagogista asiantuntijuuttaan elinikäisesti.

Sisältö

Tutkitaan puhe- ja äänenkäyttökoulutuksen osaamistavoitteita, opetusmenetelmiä, oppimistuloksia ja koulutuksen vaikuttavuutta teoriassa (aiemmat tutkimukset) ja käytännössä (oppitunnit). Keskustellaan oppijoiden ja oppimistyylien eroista, yhdenvertaisuuden esteistä ja ongelmanratkaisuista. Tarkastellaan ja jäsennetään ammatti-identiteettiä ja asiantuntijuutta opetusharjoittelukokemusten valossa. Pohditaan yhteistoimintaa opetustyössä ja työyhteisössä.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Seminaari 40 t 0 t

Seminaarityöskentely, joka ajallisesti kulkee opetusharjoittelun rinnalla tukena ja reflektiokanavana.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Seminaari  Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Lisätietoja 

Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyöt

Essee 
suomeksi
Lisätietoja 

Kokoava essee oppimisesta

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Erikseen sovittava materiaali, esim.

Dal Vera,R. (toim.), Film, broadcast & e-Media Coaching and other contemporary issues in professional voice and speech training: Essays on voice and speech. Voice and Speech Trainers Association. 2003.

Hampton, M. & Acker, B., Vocal vision: Views on Voice. Applause. 1997. Soveltuvin osin.

Sataloff, R., Vocal Health and pedagogy. 2006. Soveltuvin osin.

Lederman, L., Communication pedagogy. Ablex. 1993. Soveltuvin osin.

Vangelisti, A.L., Daly, J.A. & Friedrich, G.W., Teaching communication. Lawrence Erlbaum. 1999. Soveltuvin osin.

Cook, R. (toim.), The Moving Voice, Integration of Voice and Movement Studies. Voice and Speech Trainers Association. 2009.

Artikkeleita sopimuksen mukaan.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
2012–2013
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Kasvatustieteiden yksikkö