Opiskelija tietää peruskäsitteet erilaisista asiakkuuksista sekä ymmärtää asiakkaan merkityksen markkinoinnin ja koko liiketoiminnan lähtökohtana. Lisäksi opiskelija tunnistaa ja osaa analysoida kuluttaja- ja yritysasiakkaiden eroja sekä asiakkuusprosesseja eri toimialoilla.
Sisältö
Markkinoinnin peruskäsitteistön osalta selvennetään asiakassuhdemarkkinointia ja alan nykykehitystä. Kurssi muodostuu erilaisten asiakkuuksien tarkastelusta sekä teoreettisesti että käytännön esimerkein. Kuluttajakäyttäytymisen perusteiden lisäksi käsitellään yritysasiakkuuksien verkostoitumista ja arvoketjun muodostumista.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Harjoitukset 10 t pääaineopiskelijoille.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Pääaineopiskelijat suorittavat kirjallisen tentin ja harjoitustyöt, sivuaineopiskelijat suorittavat vain kirjallisen tentin (ks. tarkemmin kohdasta Kirjallisuus/Oppimateriaali).
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Pääaineopiskelijoille harjoitukset kirjasta 1 sekä tentti luennoista ja kirjoista 2 – 4. Sivuaineopiskelijoille tentti luennoista ja kirjoista 1- 4.
Gummesson, Evert: Total Relationship Marketing, Butterworth-Heinemann, 2002 tai 2008.
Solomon, Michael R., Bamossy, Gary, Askegaard, Soren & Hogg, Margaret K.: Consumer Behaviour, A European Perspective, Pearson, 2007 tai 2010.