x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KASOS3 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät 3 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, opettajankoulutus
Vastuuhenkilö
Professorit
Edeltävät opinnot
Kasvatustieteen perus- ja aineopinnot

Yleiskuvaus

Opintojaksolla opiskelija perehtyy kvalitatiivisen tutkimuksen ominaislaatuun, kvalitatiiviseen tutkimustraditioon ja erilaisiin tutkimusotteisiin. Opiskelija tutustuu kvalitatiiviseen tutkimusprosessiin, etenkin erilaisiin analyysiratkaisuihin ja teorian ja empirian vuoropuhelun (tulkinnan) merkitykseen kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisimpänä laatukriteerinä.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kvalitatiivisen tutkimuksen ominaislaadun
- tutustuu kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisiin tutkimusotteisiin, lähestymistapoihin
- ymmärtää kvalitatiivisen tutkimusprosessin kulun
- ymmärtää ja osaa käyttää erilaisia analyysitapoja kvalitatiivisen aineiston järjestämisessä ja tulkinnan rakentamisessa
- ymmärtää teorian ja empirian vuoropuhelun merkityksen
- osaa etsiä ja hyödyntää kvalitatiivisen tutkimuksen metodikirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia

Sisältö

Opintojakso toteutetaan luentojen, harjoitusten ja kirjallisuuden avulla siten, että opiskelija saa kattavan yleiskäsityksen kvalitatiivisesta tutkimuksesta siten, että pystyy myöhemmin tekemään täsmävalintoja omaa pro gradu –tutkielmaansa laatiessaan. Osa luennoista voidaan toteuttaa ns. asiantuntijaluentoina, jolloin luennot pohjaavat eri asiantuntijoiden omiin kvalitatiivisiin tutkimusprosesseihin. Näin opiskelija saa mahdollisimman konkreettisia esimerkkejä ja käytännössä koeteltuja malleja kvalitatiivisen tutkimuksen toteuttamisen mahdollisuuksista ja vaatimuksista.
Luennoilla ja harjoituksissa opiskelija tutustuu kvalitatiiviseen tapaustutkimukseen ja sen erilaisiin sovelluksiin, kuten esimerkiksi toimintatutkimukseen, etnograafiseen, fenomenograafiseen, narratiiviseen ja elämäkerralliseen tutkimukseen. Luentojen ja harjoitusten lisäksi opintojakso sisältää opiskelijoiden omia esityksiä, joiden ohjeet opiskelija saa kurssin alussa.

Toteutustavat

Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely

Vaadittavat opintosuoritukset

Oma tuotos (voi olla myös parityö tai pienryhmätyö) annettujen ohjeiden pohjalta.

Kurssin alussa opiskelija saa ohjeet oman tuotoksensa laatimiseen. Kurssin päätteeksi opiskelijat esittävät toisilleen omat tuotoksensa, joista kurssin vetäjälle jätetään vaadittavat dokumentit (sovitaan erikseen kurssin yhteydessä). Oman tuotoksen esittäminen on edellytys lopputenttiin osallistumiselle.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Oma tuotos arvioidaan hyväksytty/hylätty periaatteella. Kirjallinen lopputentti arvioidaan 1-5. Kirjalliseen lopputenttiin osallistuminen edellyttää opintojaksolla oman tuotoksen esittämistä hyväksytyllä tavalla. Lopputentin arviointiperusteet esitetään opintojakson aikana.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

 

Heikkinen Hannu, L.T. , Roivio E. & Syrjälä L. (toim.). 2006. Toiminnasta tietoon. Vantaa: Dark Oy.

Syrjäläinen E., Eronen A. & Värri V-M. (toim.). 2007. Avauksia laadullisen tutkimuksen analyysiin. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.

Laine M., Bamberg J. & Jokinen P. (toim.). 2007. Tapaustutkimuksen taito. Helsinki: Gaudeamus.

Hatch, A. (Ed.). 2007. Early Childhood Qualitative Research. Routledge. 2007. (Pakollinen varhaiskasvatuksen yksikössä)

Kurssilla jaettava kirjallinen materiaali.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
2008–2009
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos