x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LOGA6 Johdatus asiakastyöhön 5 op
Vastuutaho
Logopedian tutkinto-ohjelma
Vastuuhenkilö
Tarja Kukkonen, Leena Rantala
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma 2011 – 2012
JA

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen ja haastattelun perusteet sekä hahmottaa auttamistyön menetelmien roolin asiakastyön osana. Lisäksi opiskelija on saanut alustavan käsityksen keskeisistä asiakastyön menetelmistä ja tutustunut tapoihin, joilla menetelmiä sovelletaan käytännössä. Logopedian opiskelijat
tunnistavat puheterapiatoimintaa ohjaavat säädökset.

Sisältö

Tarkastellaan ammatillista vuorovaikutusta ja haastattelua sekä menetelmien paikkaa ja merkitystä asiakastyössä sekä tutustutaan erilaisiin asiakastyön menetelmiin ja lähestymistapoihin kuten motivoivaan haastatteluun, verkostotyöhön, läheisneuvonpitoon, kriisityöhön ja luoviin menetelmiin sekä työnohjaukseen.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
A6a  Osallistuminen opetukseen  3 op
suomeksi
Arviointi 
Numerolla 1-5. 

Ryhmäessee

A6b  Osallistuminen opetukseen  2 op
suomeksi
Arviointi 
Hyväksytty/hylätty. 

A6a: luennot ja ryhmäessee luentojen ja kirjallisuuden pohjalta.
A6b: luennot ja mahdolliset ryhmätyöt/harjoitukset

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
A6a ryhmäessee arvioidaan numerolla 1-5 A6b hyväksytty/hylätty

Kirjallisuus/Oppimateriaali

A6a:

Ryhmä valitsee vähintään kaksi kohtaa seuraavista (jokainen opiskelija lukee yhden kohdan kirjallisuuden): 

1. Koski-Jännes, A. & Riittinen, L. & Saarnio, P. (toim.). 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.

2. Seikkula, J. & Arnkil, T. E. 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.

3. Sommers - Flanagan, R. & Sommers - Flanagan, J. 2003. Clinical Interviewing. 3.  painos. Part I. Hoboken, NJ: Wiley. ss 1- 133.

 

A6b:

Leskelä, L. & Lindholm, C. (toim.). 2012. Haavoittuva keskustelu. Keskusteluanalyyttisia tutkimuksia kielellisesti epäsymmetrisestä vuorovaikutuksesta.  Kehitysvammaliiton tutkimuksia 6, Oppimateriaalikeskus Opike. Helsinki: Kehitysvammaliitto.

Tykkyläinen, T. 2005. Puheterapeutti ja lapsi puheterapiatehtävää tekemässä – ohjailevan toiminnan tarkastelua. Helsingin yliopiston puhetieteiden laitoksen julkaisuja 50. e-thesis.

Sellman, J. 2008. Vuorovaikutus ääniterapiassa. Keskustelunanalyyttinen tutkimus harjoittelun rakenteesta, terapeutin antamasta palautteesta ja oppimisesta. Helsingin yliopiston puhetieteiden laitoksen julkaisuja 54. e-thesis.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
2013–2014
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö