Pää- ja sivuaineopiskelijoille valinnainen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, - että opiskelija oppii analyyttisesti jäsentämään oppimista ja muutosta elämänkulussa ja erilaisissa toimintaympäristöissä - että opiskelija oppii arvioimaan kasvatuksen, opetuksen ja ohjauksen merkitystä erilaisissa elinikäisen oppimisen konteksteissa.
Sisältö
Oppimisen ja muutoksen lähtökohtina opintojaksolla tarkastellaan keskeisiä oppimis-, kehitys- ja identiteettiteorioita sekä jäsennetään erilaisten sosiaalisten ja kulttuuristen ympäristöjen merkitystä kasvulle ja oppimiselle. Painopiste on nuoruutta, aikuisuutta ja ikääntymistä koskevissa näkökulmissa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
21 t
0 t
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto: kirjallisuuden tenttiminen tai muut vastuuopettajan erikseen ilmoittamat tavat.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto: kirjallisuuden tenttiminen. Kirjatentissä valitaan kolme teosta (yksi pakollinen ja kaksi valinnaista teosta) ja kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena. Katso kuulusteluajankohdat ja muut mahdolliset suoritustavat vastuuopettajalistasta laitoksen kotisivuilta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Illeris, K., Contemporary Theories of Learning. Learning theorists in their own words. Routledge. 2009.
tai
Tennant, M. & Pogson, P., Learning and change in the adult years. A developmental perspective. Jossey-Bass.1995 (tai uudempi).
sekä kaksi teosta seuraavista:
Eteläpelto, A. & Onnismaa, J. (toim.), Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Kansanvalistusseura. 2006.
Korhonen, V. (ed.), Cross-Cultural Lifelong Learning. Tampere University Press. 2010.
Kroger, J., Identity in Adolescence: The Balance Between Self and Other. Routledge. 2004. (myös e-kirjana Nelli-portaalista)
Rauste-von Wright, M., von Wright J. & Soini T., Oppiminen ja koulutus. 9. uud. painos. WSOY. 2003.
Sallila, P. (toim.), Oppiminen ja ikääntyminen. Kansanvalistusseura. 2. painos. 2006.