Eurooppalainen viitekehys:
Didaktinen matematiikka, matematiikan oppiminen, l
Yleiskuvaus
Opiskelija oppii kriittisesti arvioimaan matematiikan oppimisympäristöjä ja toimintatapojen perusteita sekä saa yleiskuvan matematiikan kouluopetuksen viimeaikaisista muutostrendeistä. Opiskelija saa käsityksen tieto- ja viestintätekniikan asemasta matematiikan kouluopetuksessa.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - tutustuu erilaisiin matematiikan oppimiskäsityksiin ja opetusjärjestelyihin - tottuu tarkastelemaan yliopistomatematiikan kurssien sisältöjä kouluoppimisen ja opetuksen näkökulmasta - perehtyy erityisesti lukukäsitteen rakentumisen ja geometrisen käsitteenmuodostuksen problematiikkaan sekä analyysin esikäsitteisiin - perehtyy moderniin laskentateknologiaan ja oppii käyttämään matematiikan työväline- ja opetusohjelmia - tutustuu tietoverkkojen käyttöön matematiikan opetuksessa
Sisältö
Matematiikan opetuksen paradigmat ja muutostrendit Oppimiskäsitykset ja opetusjärjestelyt Lukukäsitteen kehittyminen Geometrisen käsitteenmuodostuksen perusperiaatteet Analyysin esikäsitteet Moderni laskentateknologia Matematiikan työväline- ja opetusohjelmat Tietoverkot ja matematiikka
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
- Kurssi on tarkoitettu Hämeenlinnan luokanopettajakoulutuksessa oleville sekä Tokl:n ns. Aikama-ryhmälle.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
32 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja harjoituksiin sekä opintotehtävien hyväksytty suoritus.