Kurssilla perehdytään matematiikan oppimista ja opettamista kuvaaviin teorioihin sekä niiden soveltamiseen käytäntöön. Lisäksi tutustutaan ja harjoitellaan erilaisten toimintamateriaalien käyttöä.
Sisältö
Matematiikan opetussuunnitelmien kehitysvaiheita, matemaattinen ajattelu ja sen ilmaiseminen (kielentäminen), opetusjärjestelyt, oppimateriaalit, eriyttäminen, arviointi, toimintamateriaalit.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
6 t
0 t
Harjoitukset
9 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Kurssi suoritetaan osallistumalla aktiivisesti opetukseen, suorittamalla harjoituksiin kuuluva suullisen toimintamateriaalin käyttöön liittyvä tentti (hyväksytty/hylätty) ja loppukuulustelu, johon kuuluu luennot ja kirjallisuus soveltuvin osin.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Joutsenlahti, J. 2003. Kielentäminen matematiikan opiskelussa. Teoksessa A. Virta & O. Marttila (toim.) Opettaja, asiantuntijuus ja yhteiskunta. Ainedidaktinen symposium 7.2.2003. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisusarja B:72, 188-196.
Räsänen, P., Kupari, P., Ahonen, T. & Malinen, P. 2004. Matematiikka - näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Niilo Mäki Instituutti.
Lisäksi voidaan sopia erikseen ajankohtaisia matematiikan didaktiikkaa käsitteleviä artikkeleita.
Lisätietoja
LUOKM2.3 opintojakson 3 op laajuisena suorittavat lukuvuonna 2010-11 tai myöhemmin opintonsa aloittavat. Ennen lukuvuotta 2010-11 opintonsa aloittaneet suorittavat opintojakson 2 op laajuisena.