Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - syventävät opetussuunnitelmateoreettista osaamista paneutumalla opetussuunnitelmien kansallisiin, kulttuurisiin, historialliseen ja filosofisiin lähtökohtiin - kehittävät ymmärrystään opetussuunnitelmasta (curriculum) opetustyön sekä organisatorisena että älyllisenä keskuksena
Sisältö
Opetussuunnitelma-ajattelun historialliset, teologiset, poliittiset, tieteelliset ja taloudelliset kytkennät kansallisessa ja ylikansallisessa (globalisaation) yhteydessä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Itsenäinen työskentely
115 t
0 t
Luentoja ja ohjattua seminaarityöskentelyä yht. 20 h.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuennotOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Essee
suomeksi
Kirjallisuuden ja muun materiaalin hyväksyttävä suoritus.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Autio, T., Subjectivity, curriculum, and society. Lawrence Erlbaum Associates (sovittavin osin). 2006.
Hau-fai Law, E. & Nieveen, N. (Eds.), Schools as Curriculum Agencies. Sense Publishers, 2010. (sovittavin osin)
Kelly, A.V. 2004. The curriculum: theory and practice. Fifth edition. Sage. (sovittavin osin)
Pinar, W., The Character of Curriculum Studies. Bildung, Currere and the Recurring Questions of the Subject. Palgrave, MacMillan. 2011.
Ropo, E. & Autio, T. (Eds.), International Conversations on Curriculum Studies. Sense Publishers. 2009. (sovittavin osin)
Westbury, I., Hopmann, S. & Riquarts, K., Teaching as a reflective practice: The German didaktik tradition. 2000. (sovittavin osin).
Muu opintojakson toteutuksen yhteydessä määriteltävä materiaali.