x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKE1.1 Kehityspsykologia ja kouluvalmiudet 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
lehtori Tuula Hyyrö
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää lapsen kasvun ja kehityksen tuntemustaan sekä harjaantuu soveltamaan kehityspsykologista tietoa opetustyössä ja ongelmatilanteissa. Opiskelija saa tietoa ja harjaannusta lasten yksilöllisestä kehityksestä sekä erilaisista kodeista esiopetukseen ja kouluun tulevista lapsista, tarvittavista oppilaiden tukitoimista sekä lasten yksilöllisten oppisuunnitelmien laadinnasta ja toteutuksesta.

Sisältö

- lapsen kouluvalmius (kognitiivinen, sosio-emotionaalinen ja motorinen kehitys)
- koulun valmius kohdata erilaiset koulutulokkaat
- koulun, päiväkodin ja kodin yhteistyö lapsen koulunkäynnin alussa
- lapsihavainnointia
- oppilaiden tukitoimiin tutustumista
- oppimissuunnitelman laadintaa
- raportointia

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 18 t 0 t
Seminaari 10 t 0 t
Harjoitukset 20 t 0 t

Opintojakso alkaa elo-syyskuun taitteessa teostentillä, jonka jälkeen luennot sekä harjoitukset toimintoineen koulutulokkaiden parissa. Omatoimista havainnointia noin 10 tuntia. Syys-lokakuun aikana palauteseminaarissa tarkastetaan opiskelijoiden laatimat oppilasraportit ja tarkkailulapsille suunnitellut oppimissuunnitelmat, jotka molemmat perustuvat lasten havainnointeihin sekä kirjallisuuteen. Opintojakso koostuu 3-4 asiantuntijaopettajan opetuksesta ja ohjauksesta.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Teostentti opintojakson aluksi, aktiivinen osallistuminen luentoihin ja harjoituksiin, tutkimusperusteinen kirjallinen raportti. Kaikki osiot suoritettava hyväksyttävästi.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

3. vuoden syksy
4. vuoden syksy

Suoritetaan sivuaineesta ensimmäisenä ja heti syyskauden aluksi.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Tenttiteokset

Kohonen, V. & Eskelä-Haapanen, S. 2006. Matkalla kielelliseen tietoisuuteen alkuopetuksessa. Opetuskokeilun tuloksia. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A 29. tai

Kohti koulua, kielellisten, matemaattisten ja motivationaalisten valmiuksien kehitys. Toim. J. Lepola & M.M. Hannula. 2006. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A:205.

sekä

Nurmi, J.-E. ym. 2006 (tai uudempi painos). Ihmisen psykologinen kehitys. s. 1-123, 264-280 ja 315-325

Opetusmoniste ja/tai artikkeleja

Oheismateriaalit:

Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M. & Ketonen, R. 2006. ARMI. Luku- ja kirjoitustaidon arviointimateriaali 1. luokalle. WSOY.

Ahonen, T., Siiskonen, T. & Aro, T. 2004 (tai uudempi painos). Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. PS-kustannus.

Sinkkonen, J. 2003. Pesästä lentoon. WSOY.

Karvonen, P. 2002. Hyppää pois. Tammi.

Koulutulokkaiden valmiuksien kartoitukseen laadittuja testejä ja materiaaleja.

Linnilä, M.-L. 2006. Kouluvalmiudesta koulun valmiuteen poikkeuksellinen koulunaloitus koulumenestyksen, viranomaislausuntojen ja perheiden kokemusten valossa. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 294/2006. Saatavana myös verkkomateriaalina.

Mäkinen, M. 2002. Puheen palat ja sanan salat esiopetuksessa. Fonologisen tietoisuuden yhteys alkavaan lukutaitoon. Acta Universitatis Tamperensis 92/2002. Saatavana myös verkkomateriaalina http://acta.uta.fi/pdf/951-44-5529-0.pdf

 

 

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Esi- ja alkuopetus (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos