x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KASERIT1 Joustavat oppimisympäristöt 5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa kasvatuksen ja oppimisen yksilöllisenä ja
yhteisöllisenä prosessina
- suunnittelee inklusiivisuutta tukevia, monipuolisia ja
pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä
- yhdistelee erilaisia oppimisen ohjaamisen lähestymistapoja ja malleja sekä osaa soveltaa niitä käytännössä
- toteuttaa joustavia pedagogisia ja didaktisia ratkaisuja huomioiden oppilaiden oppimisen ja kasvun erilaisuudet, edellytykset ja yksilölliset tarpeet kasvun eri vaiheissa
- soveltaa fyysistä ja psyykkistä turvallisuutta tukevia toimintatapoja ja käyttää niitä arkipäivän tilanteissa

Sisältö

- haastavan käyttäytymisen ennakointi, tulkinnat ja
pedagogiset keinot
- ratkaisukeskeiset työtavat lasten ja nuorten hyvinvoinnin
edistämiseksi
- kasvun ja oppimisen yksilöllisten tarpeiden
tunnistaminen, varhainen tukeminen ja opetuksen
eriyttäminen
- kolmiportaisen tuen (yleisen, tehostetun ja
erityisen)toteuttaminen kollegiaalisesti ja
moniammatillisesti

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 18 t 0 t
Ryhmätyöskentely 6 t 0 t
Itsenäinen työskentely 81 t 0 t
Seminaari 18 t 0 t
Harjoitukset 12 t 0 t

Harjoitukset toteutetaan tutustumiskäynteinä inklusiivisesti toteutettujen oppimisympäristöjen kohteisiin.
Tutustumiskäynnistä laaditaan raportti.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Essee 
suomeksi
Suoritusvaihtoehto 2
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Kirjallinen tentti 
suomeksi

Opintojakso koostuu luennoista ja seminaareista sekä tutustumiskäynneistä ja niihin liittyvästä ryhmätyöskentelystä ja kirjallisuuteen perehtymisestä.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Arviointi toteutetaan summatiivisesti kirjatentin avulla. Arvionti kohdistuu siihen, miten opiskelija soveltaa teoriapohjaa, seminaarityöskentelyssä käsiteltyihin "casehin" sekä tutkii esiin nousseita ongelmia ja luo relevantteja pedagogisia ratkaisumalleja.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Bardy, M. (toim.), Lastensuojelun ytimissä. Yliopistopaino. 2009.

Salmivalli, C. Kaverien kanssa: vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. PS-kustannus. 2005.

Pietikäinen, A. Joustava mieli. Bookwell Oy. 2010.

Takala, M. (toim.), Erityispedagogiikka ja kouluikä. Palmenia. 2010.

Tomlinson, C.A. How to Differentiate Instruction in Mixed-Ability Classrooms. Association for Supervision & Curriculum Development. 2001.

 

Muita ajankohtaisia artikkeleita sopimuksen mukaan.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
2012–2013
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Kasvatustieteiden yksikkö