Opiskelija voi valita myös opintopolkunsa (koulututkimus, matematiikkakasvatus, taidekasvatus, kasvatusteoria jne.) mukaisen syventävän opintojakson. Jakson sisällöistä ja suoritustavasta sovitaan opintopolusta vastaavan opettajan kanssa. Opintojakso tähtää opiskelijan pedagogisen näkemyksen ja tutkivan otteen syventämiseen hänen erikoistumisopintojaan (ks. opintopolut) syventävän tutkimuskirjallisuuden avulla. Ideaalitapauksessa valittu kirjallisuus kytkeytyy opiskelijan syventäviin projektiopintoihin ja pro gradu-työhön.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - syventää pedagogista näkemystään ja kasvatusajatteluaan - syventää näkemyksiään valitsemansa opintopolun teoreettisista ja pedagogisista perusteista - syventää näkemystään teorian ja empirian suhteesta omissa erikoistumisopinnoissaan - kykenee orientoitumaan opintopolkunsa mukaisen pro gradu-työn laadintaan
Sisältö
Opintojakso toteutetaan luentoseminaarin tai työpajatyöskentelyn sekä kirjallisuuden kokonaisuutena. Opiskelija perehtyy erikoistumisopintojensa (ks. opintopolut) erityiskysymyksiin sekä opintopolkuaan syventävään tutkimuskirjallisuuteen. Kirjallisuudesta sovitaan opintopolusta vastaavan opettajan kanssa.
Toteutustavat
Asiantuntijaluentoja, luentoseminaari- tai työpajatyöskentelyä sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä.
Vaadittavat opintosuoritukset
- Aktiivinen osallistuminen luentoseminaariin tai työpajoihin. - Sovittuun tutkimuskirjallisuuteen perehtyminen. - Hyväksyttävästi suoritettu luento- ja kirjallisuustentti. - Jokin muu opettajan kanssa sovittu kirjallinen suoritustapa.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Opiskelijan opintopolkua syventävä tutkimuskirjallisuus, josta sovitaan opintopolusta (erikoistumisopinnoista) vastaavan professorin tai lehtorin kanssa.