Opiskelijan käsitys puheviestinnän eri osa-alueista syvenee. Hän saa valmiuksia puheviestintätaitojen ohjaamiseen koulussa ja perehtyy draama- ja teatterikasvatukseen.
Sisältö
Puheviestintää tarkastellaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen näkökulmasta pohtimalla erilaisia didaktisia mahdollisuuksia oppilaiden puheviestintätaitojen ohjaamiseen ja arviointiin koulussa. Kurssilla käsitellään puheviestinnän eri osa-alueita kuten yksilö- ja ryhmäviestintää sekä erityistapauksena luokkahuonekeskustelua. Lisäksi perehdytään draamaan osana äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Ryhmätyöskentely
16 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden syksy
4. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Owens, A. & Barber, K. 2002. Draamasuunnistus – prosessidraaman arviointi ja reflektointi. Seppälä, R. 2006. Puhe – vuorovaikutuksen liima. Teoksessa S. Grünthal & J. Pentikäinen Kulmakivi. Luokanopettajan äidinkieli ja kirjallisuus. Helsinki: Otava, 145-169. Valo, M. 1995. Haasteita puheviestinnän opetukseen. Jyväskylän yliopisto. Viestintätieteiden laitoksen julkaisuja.