Opintojakson suoritettuaan opiskelijat - ovat tutustuneet ihmisen kasvuun, identiteetin kehitykseen ja elämänkulkuun keskeisten kasvatuspsykologisten ja -sosiologisten teoriasuuntausten näkökulmista, - tunnistavat oppimiskokemusten yhteyksiä identiteetin rakentumiseen eri elämänvaiheissa sekä - ymmärtävät ihmisen kasvun ohjaamiseen ja tutkimiseen kuuluvan eettisen vastuun.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan ihmisen kasvun, kehityksen ja elämänkulun prosesseihin ja ilmiöihin kasvatuksen ja koulutuksen yksilöllisistä, yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista sekä kulttuurisista näkökulmista. Opintojakson tiedetausta: kasvatuspsykologia ja kasvatussosiologia.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Itsenäistä työskentelyä. Lisäksi pääaineopiskelijoille voidaan järjestää yksiköittäin enintään 12 t pienryhmätyöskentelyä, joka korvaa vastaavan määrän itsenäistä työskentelyä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson suoritustavoista sovitaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla vastuuopettajan kanssa.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. 2006. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY.
ja sopimuksen mukaan kaksi seuraavista soveltuvin osin
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. 2000. Kasvatussosiologia. WSOY.
Lehtinen, E. Kuusinen, J., Vauras, M. 2006. Kasvatuspsykologia. WSOY.
Kronkvist E-L. & Pulkkinen, M-L. 2007. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. WSOY.
Dunderfelt, T. 1997. Elämänkaaripsykologia. Lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. WSOY