Opintojakson tavoitteena on perehdyttää tutkimuksen tekemisen perusteisiin sekä antaa valmiuksia kasvatustieteellisen tutkimuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee kasvatustieteellisessä tutkimuksessa käytettäviä lähestymistapoja ja tutkimusmenetelmiä sekä kykenee käyttämään niitä perustellusti omassa tutkimuksessaan.
Sisältö
Opintojakson aikana perehdytään kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologiaan (kirjatentti) ja lisätään perusvalmiuksia tutkimusmenetelmät 3.2. ja 3.3. -opintojaksoille (luennot).
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Itsenäinen työskentely
Harjoitukset
Luento-opetus, harjoitukset ja kirjallisuustentti.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen luennoille ja kirjallisuustentin suorittaminen.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Valitaan kaksi seuraavista:
Raunio, K., Positivismi ja ihmistiede: sosiaalitutkimuksen perustat ja käytännöt. Gaudeamus. 1999.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A., Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi, 2009. (6. uud. laitos.)
Töttö, P., Syvällistä ja pinnallista. Teoria, empiria ja kausaalisuus sosiaalitutkimuksessa. Vastapaino. 2004.