x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
AMMKL31B Orientoivat menetelmäopinnot 3 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, ammattikasvatus
Vastuuhenkilö
KT Hilkka Roisko ja Dosentti Petri Nokelainen
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelma 2008 – 2010

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on perehdyttää tutkimuksen tekemisen perusteisiin sekä antaa valmiuksia kasvatustieteellisen tutkimuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee kasvatustieteellisessä tutkimuksessa käytettäviä lähestymistapoja ja tutkimusmenetelmiä sekä kykenee käyttämään niitä perustellusti omassa tutkimuksessaan.

Sisältö

Opintojakson aikana perehdytään kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologiaan (kirjatentti) ja lisätään perusvalmiuksia tutkimusmenetelmät 3.2. ja 3.3. -opintojaksoille (luennot).

Edellytysten ja suositusten lisätiedot

Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 20 t 0 t
Itsenäinen työskentely
Harjoitukset

Luento-opetus, harjoitukset ja kirjallisuustentti.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Osallistuminen luennoille ja kirjallisuustentin suorittaminen.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

1. vuoden syksy

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Valitaan kaksi seuraavista:


Raunio, K., Positivismi ja ihmistiede: sosiaalitutkimuksen perustat ja käytännöt. Gaudeamus. 1999.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A., Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi, 2009. (6. uud. laitos.)

Töttö, P., Syvällistä ja pinnallista. Teoria, empiria ja kausaalisuus sosiaalitutkimuksessa. Vastapaino. 2004.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden laitos
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden laitos