Opintojakson suoritettuaan opiskelija - ymmärtää kielellisen kehityksen merkityksen oppimisen ja vuorovaikutuksen perustana - tunnistaa kielen kehityksen, vuorovaikutuksen ja tekstitaitojen oppimisen haasteita - jäsentää ja arvioi vaihtoehtoisten pedagogisten ratkaisujen toimivuutta erilaisissa oppimisen haasteissa
Sisältö
- kieli ja vuorovaikutus oppimisen haasteena elämänkaaren eri vaiheissa - lukemaan oppimisen ja tekstitaitojen kehittymisen haasteet - maahanmuuttajien oppimisvaikeudet - vaihtoehtoiset pedagogiset menetelmät
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
15 t
0 t
Pienryhmäopetus
12 t
0 t
Itsenäinen työskentely
96 t
0 t
Harjoitukset
12 t
0 t
Harjoitukset toteutetaan tutustumalla ja toteuttamalla käytännössä jokin omavalintainen lukemaan oppimisen/tekstitaidon hallinnan arviointimenetelmä.Arviointikokemuksesta laaditaan oppimispäiväkirja.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Essee
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arvionti kohdistuu siihen, miten opiskelija jäsentää, pohtii ja vertailee kielellisten haasteiden yhteyksiä oppimiseen ja erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ja opetuksen käytänteisiin.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Launonen, K. & Korpijaakko-Huuhka, A-M. (toim.), Kommunikoinnin häiriöt: syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Palmenia. 2002.
Takala, M. & Kontu, E. (toim.), Luki-vaikeudesta luki-taitoon. Yliopistopaino. 2006.
Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R.(toim.), Joko se puhuu? Kielen kehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. PS- kustannus. 2003.
Ahonen, T., Siiskonen, T. & Aro, T.(toim.), Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. PS -kustannus. 2004.