Kurssi esittelee yhteiskunnallisen ympäristötutkimuksen ja aluetieteen keskeiset teoreettiset lähestymistavat. Teorioita esitellään tutkimusta jäsentävinä käsitteellisinä näkökulmina, joihin sisältyy myös metodologinen ulottuvuus – siis ’tutkimusteorioina’. Kurssilla korostuu vaihtoehtoisten teoreettisten näkökulmien moninaisuus. Teemaseminaarissa perehdytään ajankohtaisiin alueellisiin ja ympäristökonflikteihin joita tulkitaan teorioita soveltaen.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa konflikteihin ja niiden politisoitumiseen liittyviä prosesseja. Hän tuntee alue- ja ympäristötutkimuksen keskeisimmät ajankohtaiset teoriasuuntaukset ja ymmärtää teoriat ja käsitteet tutkimusta jäsentävinä työvälineinä. Hän tunnistaa tutkimusongelman jäsentymisen ja selkiytymisen tutkimusprosessin etenemisen keskeiseksi edellytykseksi ja osaa etsiä tietynlaisten tutkimusongelmien ratkaisemista parhaiten edistävät teoreettiset työvälineet. Opiskelija myös hahmottaa tiedon eri muotojen moninaiset roolit ja niihin liittyvät eettiset kysymykset ympäristöpoliittisten prosessien ja alueellisten konfliktien yhteydessä.
Sisältö
Kurssilla tarkastellaan tutkimuksen teoreettisten lähtökohtien, tutkimuskysymysten ja empiiristen analyysien vuorovaikutusta ja keskinäistä riippuvuutta. Kurssilla esiteltäviä käsitteellisiä näkökulmia ovat 1) kriittinen politiikka-analyysi – poliittisten prosessien dynamiikan erittely; 2) kehysanalyysi – ympäristökiistojen, alueellisten konfliktien ja merkityskamppailujen analysointi; 3) Valta ja demokratia – poliittinen toimijuus ja politiikan kontekstit; 4) poliittinen ekologia – kamppailu luonnon ja alueiden käytön oikeudenmukaisuudesta; 5) monitasoinen geopolitiikka – alueellisten identiteettien, toimija-asemien ja diskurssien rooli konflikteissa; 6) luontopolitiikka – luonnon käyttöä ja suojelua koskevien ratkaisujen politisoituminen; sekä 7) toimijaverkkonäkökulma – yhteiskunnan ja materiaalisen maailman välisen dualismin hälventäminen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
24 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
OppimispäiväkirjaOsallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Oppimispäiväkirjaa arvioidaan erityisesti huomioiden opiskelijan kyky luennolla esitettyjen asioiden pohdintaan ja kommentointiin, ei luennon asioiden toistamiseen. Päiväkirjan tavoitteena on kehittää kriittistä ajattelua, kykyä erottaa olennainen epäolennaisesta ja kykyä esittää ajatuksia.