Syventää käsityksiä interaktiivisen median roolista medioituneen sosiaalisen vuorovaikutuksen ja pelillisten merkitysten muodostumisessa.
Sisältö
Medioituneen sosiaalisen vuorovaikutuksen teoriat, verkostojen ja emergenssin tutkimus, sisältöjen sosiaalinen suodatus, folksonomia, tagit, yhteistoiminnallinen julkaiseminen, pelikulttuurien tutkimus, pelilajityyppien ja pelaajatyyppien tutkimus, kriittinen pelianalyysi.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti hypermediaan syventävien opintojen suuntautumisvaihtoehtoon valittuja opiskelijoita. Mahdolliset vapaat paikat ovat informaatiotieteiden pääaineopiskelijoille ja jos paikkoja vielä jää, sivuaineopiskelijat valitaan suoritettujen hypermedian opintoviikkojen mukaisessa järjestyksessä.
Toteutustavat
Luento- ja harjoituskurssi (20 t), sekä esseesuorituksena tentittävä kirjallisuus.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Hypermedian perus- ja aineopinnot, tai niihin rinnastettavat opinnot ja/tai mahdolliset siltaopinnot.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden kevät
Suositukset koskevat hypermediaan syventävien opintojen suuntautumisvaihtoehtoon valittuja opiskelijoita.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Vaihtoehtoiset kirjallisuuspaketit:
HYPES4a, sosiaalinen media:
van Dijk: The Network Society, 2nd Edition. Sage Publications, 2006.
Kline & Burstein: Blog! How the Newest Media Revolution Is Changing Politics, Business, and Culture. CDS Books, 2005.
Tapscott & Williams:Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything. Portfolio, 2006.
HYPES4b, pelitutkimus:
Dovey & Kennedy:Games Cultures: Computer Games as New Media. Open University Press, 2006.
Kerr:The Business and Culture of Digital Games: Gamework and Gameplay. Sage Publications, 2006.
Williams, Hendricks and Winkler:Gaming As Culture: Essays on Reality, Identity And Experience in Fantasy Games. McFarland, 2006.
Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median laitos