Opiskelija osaa - arvostaa musiikkia koulun oppiaineena sekä yleissivistävänä ja eheyttävänä taidemuotona - hyödyntää musiikillisia valmiuksiaan sekä käyttää monipuolisesti musiikin pedagogisia opetusmenetelmiä/työtapoja - suunnitella ja toteuttaa toiminnallisen musiikkitunnin perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden suuntaisesti sekä tunnistaa arvioinnin lähtökohdat - hyödyntää ja muokata valmista oppimateriaalia sekä tuottaa itse opetusmateriaalia eheyttäen ja eriyttäen - soveltaa ja opettaa myös kosketinsoittimilla musiikin perusilmiöitä ja musisoinnin peruskäytänteitä arvioiden eri mahdollisuuksia ja tuottaen omia luovia ratkaisuja
Sisältö
Kurssilla tutustutaan oman toiminnan kautta musiikin peruskäsitteisiin, opetusmenetelmiin ja musiikkiin laajempana sosiokulttuurisena ilmiönä. Hahmotetaan musiikkikasvatuksen osa-alueet laulaminen, soittaminen, musiikkiliikunta, kuuntelukasvatus, musiikkitieto ja teoria sekä eheyttäminen. Osallistutaan yhteismusisointiin (rytmi-, koulu- ja bändisoitinten soittotekniikat) ja harjoitellaan luokkaorkesteritoiminnan organisointia ja johtamista. Opetellaan tervettä äänenkäyttöä ja laulamista tutustuen monipuoliseen ohjelmistoon. Havaitaan musiikin yhteys tunne-elämän kehitykseen ja ihmisen hyvinvointiin. Ymmärretään musiikillisen ilmaisun ja musiikin luovan tuottamisen mahdollisuudet alakoulussa. Musisointi koskettimilla -jaksolla prosessoidaan oman toiminnan kautta musiikin ja musisoinnin ilmiöitä ja käytänteitä sekä luovaa tuottamista.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
83 t
0 t
Harjoitukset
44 t
0 t
Musiikkikasvatuksen perusteet 1: harjoituksia 8 t, luento 2 t sekä itsenäistä työskentelyä 17 t Musiikin teoria alakoulussa: harjoituksia 8 t, luento 2 t sekä itsenäistä työskentelyä 17 t Musiikkikasvatuksen perusteet 2: harjoituksia 8 t, luento 2 t sekä itsenäistä työskentelyä 17 t Musisointi koskettimilla: harjoituksia 20 t, luento-opetusta 2 t, itsenäistä työskentelyä 32 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Musiikkikasvatuksen perusteet 1Osallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Oppimateriaalit
Perusasteen musiikin oppimateriaali, opettajan oppaat sekä luento- ja harjoitusmonisteet
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä oppimispäiväkirjan hyväksytty suorittaminen
Musiikin teoria alakoulussaOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Oppimateriaalit
Perusasteen musiikin oppimateriaali, opettajan oppaat sekä luento- ja harjoitusmonisteet
Arviointi
Numerolla 1-5.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä hyväksytysti suoritettu tentti
Musiikkikasvatuksen perusteet 2Osallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Oppimateriaalit
Perusasteen musiikin oppimaateriaali, opettajan oppaat sekä luento- ja harjoitusmonisteet
Arviointi
Numerolla 1-5.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä hyväksytysti suoritettu harjoitustehtävä
Musisointi koskettimillaOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
aktiivinen osallistuminen opetukseen
kurssitehtävien hyväksytty suorittaminen
Lisätietoja
pienryhmäjaossa huomioidaan opiskelijan kokemustaso, joka selvitetään ennen jakson alkua
aiemmin hankitun osaamisen perusteella voi saada osittaisen tai täydellisen läsnäolovapautuksen
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Ahonen, K. 2004. Johdatus musiikin oppimiseen. Helsinki: Finn Lectura.
Juntunen, M-L., Perkiö, S. & Simola-Isaksson, I. 2010. Musiikkiliikunnan käsikirja 1 ja 2 sekä CD:t. WSOY.
Kivelä-Taskinen, E. 2013. Rytmikylvyn PIKKU-KUPLAT. Rytmiikan oppimateriaali ja CD. Espoo: Kultanuotti.
Kivelä-Taskinen, E. & Setälä, H. 2006. Rytmikylpy. Rytmiikan oppimateriaali ja CD. Espoo: Kultanuotti.
Linnankivi, M., Tenkku, L. & Urho, E. 1981. Musiikin didaktiikka. Jyväskylä: Gummerus.
Louhivuori, J., Paananen, P. & Väkevä, L. (toim.) 2009. Musiikkikasvatus. Näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Jyväskylä: Suomen musiikkikasvatusseura FisME.