Opiskelijat laativat henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman ja dokumentoivat sekä arvioivat omaa akateemisen ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittymistä koulutusprosessissa.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat varhaiskasvatuksen maisteriohjelmaan, ongelmaperustaiseen oppimisympäristöön, laativat henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmaan sekä käynnistävät portfoliotyöskentelyn. Opintojaksoon sisältyy sekä ryhmä- että yksilöohjausta liittyen opiskeluprosesseihin sekä akateemisen ammatillisen asiantuntijuuden kehitykseen
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
2 t
0 t
Pienryhmäopetus
61 t
0 t
Yksilöopetus
2 t
0 t
Ryhmätyöskentely
16 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen tutoriaalityöskentelyyn ja ryhmäohjaukseen. Portfolion työstäminen.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Suositellut suoritusajankohdat
Ensimmäisen opiskeluvuoden 1. ja 2. periodi Toisen opiskeluvuoden 1. ja 2. periodi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Ansela, M. , Haapaniemi, T. & Jäntti, J. 2006. Yliopisto-opiskelijan HOPS. Prosessien kehittämiskuvauksia. Kuopio: Kevama. www.uku.fi/opk/w5w/HOPS-opas_2.pdf
Nummenmaa, Anna Raija & Virtanen, Jorma. (toim.) 2002. Ongelmasta oivallukseen. Ongelmaperustainen opetussuunnitelma. Tampere University Press. Tampere: Juvenes Print – Tampereen Yliopistopaino Oy. http://tampub.uta.fi/tup/951-44-5554-1.pdf
Nummenmaa, AR & Lautamatti, L. 2004. Ohjaajana opinnäytetöiden työprosesseissa. Tampere: Tampere University Press. http://www.uta.fi/kirjasto/pdf/suoj/Nummenmaa&Lautamatti.pdf