Kuulokyvyn merkitys lapsen puheen ja kielen kehitykselle sekä puheella viestimiselle. Erityisesti kuulovammaisten lasten mutta myös aikuisten puheen, kielen ja viestinnän häiriöiden diagnosointi sekä näiden kuntoutus
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii ymmärtämään kuulokyvyn ja sen erilaisten häiriöiden merkityksen lasten ja aikuisten viestintään ja vuorovaikutukseen sekä oppii niiden diagnostiikan ja kuntoutuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija saa myös valmiudet ohjata asiakkaan läheisiä ja hoitajia vuorovaikutuksen ja kielellisen viestinnän tukemiseksi.
Sisältö
Luennot ja demonstraatioineen ja harjoituksineen ja kirjallinen kuulustelu tai essee.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
24 t
0 t
Itsenäinen työskentely
48 t
0 t
Harjoitukset
4 t
0 t
Harjoitukset sisältävät demonstraatiokäynnit ym aihepiiriin liittyvät harjoitukset. Luennot osin videovälitteisesti
Vaadittavat opintosuoritukset
Itsenäinen työskentely sisältää myös demonstraatiokäyntejä
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Lonka, E. & Korpijaakko-Huuhka, A-M. (toim.) (2000). Kuulon ja kielen kuntoutus - vuorovaikutuksesta kommunikointiin ja Lonka, E.(2004). Kuulovian vaikutus äänteelliseen kehitykseen. Teoksessa Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. (toim.). Mistä on pienten sanat tehty, lasten äänteellinen kehitys ja mahdollinen muu opettajan valitsema kirjallisuus