Opiskelija osaa selittää eri arviointimenetelmien teoreettiset perusteet, suorittaa tutkimuksen asianmukaisella tavalla ja tulkita testin tulokset järkevästi. Opiskelija osaa valita asiakkaittensa arviointiin sekä opinnäytetöittensä aineistonkeruuseen soveltuvat menetelmät ja perustella valintansa.
Sisältö
Puheen, kielen ja viestinnän sekä nielemisen ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät ICF-viitekehyksen avulla.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Opetukseen osallistuminen sisältää harjoitustöitä.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Heimo, H., Norberg-Haggren, K. & Paloheimo, J. (toim.). 2004. Kuinkas suu nyt pannaan? – puhemotoriikan ja syömisen kehitys sekä vaikeudet. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 36.
Ikonen, A., Korjus-Julkunen, L. & Äikäs, H. 2003. ICF – toimiva työkalu puheterapian kuvaamiseen. Puheterapeutti 2/2003, 17—19.
International classification of functioning, disability and health (ICF 2002; http://www.who.int/icidh)
Korpijaakko-Huuhka, A-M., Launonen, K. & Lehtihalmes, M. (toim.). 2007. Kerronnan ja kertomuksen tutkimuksen monet ulottuvuudet. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 39.
Launonen, K., Heimo, H. & Tykkyläinen T. (toim.). 2002. Kielen kehitys ja oppimisvalmiudet – arviointi ja kuntoutus. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 34.
Launonen, K., Korpijaakko-Huuhka, A-M. & Lehtihalmes, M. (toim.). 2008. Varhainen vuorovaikutus ja sen tutkiminen. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 40.
Stolt, S., Lehtihalmes, M., Heikkola, L-M & Kunnari, S. (toim.). 2011. Lasten ja nuorten puheen ja kielen arviointi ja mittaaminen. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 43.
Lisätietoja
Opintojakso alkaa 2. vuoden syksyllä ja jatkuu kevääseen.