Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - jäsentävät lapsen luonnontieteellisen ja matemaattisen ajattelun taitojen kehittymistä osana sosiaalisen oppimisympäristön vuorovaikutteista toimintaa - saavat valmiudet ohjata, havainnoida ja edistää lasten tutkivaa toimintaa, tietämyksen rakentumista ja käsitteelliseen muutokseen johtavaa prosessia ohjatuissa ja vapaamuotoisissa ryhmätilanteissa
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät tutkivaan oppimiseen ja lasten käsitteellisen ajattelun kehittymiseen eri oppimisympäristöissä. Opiskelijat kehittävät pedagogista osaamistaan vuorovaikutteisten oppimisprosessien ohjaamisessa ja arvioinnissa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Ryhmätyöskentely
12 t
0 t
Itsenäinen työskentely
82 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Kirjallinen tentti/essee yksilö- tai ryhmätyönä.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Aho, L., Havu-Nuutinen, S. & Järvinen, H. 2003. Opetus, opiskelu ja oppiminen ympäristö- ja luonnontiedossa. Helsinki: WSOY. Räsänen, P., Kupari, P., Ahonen, T. & Malinen, P. (toim.) 2004. Matematiikka – näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Jyväskylä, NMI. Sivut: 20–31, 111–137, 198–240, 274–300, 301–319, 320–346.