Pää- ja sivuaineopiskelijoille valinnainen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tukea kasvatuksen ja koulutuksen ilmiöiden ja tulkintojen historiallistamista ja siihen perustuen niiden itsestäänselvyyksien kyseenalaistamista.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään lähinnä eurooppalaisen ja suomalaisen oppimisen ja kasvatuksen aate-, sosiaali- ja instituutiohistoriaan ja kasvatushistoriallisen tutkimuksen tilaan.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
21 t
0 t
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto: kirjallisuuden tenttiminen.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto: kirjallisuuden tenttiminen. Kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena. Katso kuulusteluajankohdat vastuuopettajalistasta laitoksen kotisivuilta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
McCulloch, G., Historical research in educational settings. 2000.
ja jokin seuraavista:
Bowen, J., A History of Western Education, osa III. St. Martins Press. 1981.
Hyvärinen M. ym. (toim.), Käsitteet liikkeessä. Vastapaino. 2003. (sivut 167-212, 257-308, 309-362, 363-412 ja 519-568)
Tähtinen & al (toim.) Kasvatus- ja koulutuskysymys Suomessa vuosisatojen saatossa. Suomen Kasvatustieteellinen Seura. 2007. (luvut 2, 5, 7. 10, 13, 19, 519 ja 567)
Väyrynen, K., Der Prozess der Bildung und Erziehung in finnischen Hegelianismus. Suomen Historiallinen Seura. 1992.