Kandidaatin opintojen läpi kulkeva opintojakso, jolla rakennetaan näyttelijäntaiteen ruumiillista ja moniaistista perustaa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tuntee ruumiinsa haasteet ja mahdollisuudet liikkeessä, puheessa ja äänentuotossa - hahmottaa fyysistä suorituskykyä, ruumiin tietoisuutta ja tuntoisuutta kehittävän tavoitteellisen harjoittelun periaatteet ja yksilölliset sovellusmahdollisuudet - osaa havainnoida ja tunnistaa omia ruumiillisia toiminta- ja reagointitapojaan ja muuttaa niitä fysiologisesti ja kommunikatiivisesti tarkoituksenmukaisiksi - tunnistaa aistikokemustensa ja -havaintojensa tuottaman informaation erilaiset luonteet, osaa suhtautua niihin rakentavasti ja tarvittaessa myös kriittisesti - tiedostaa lihaksiston, tukirangan, äänentuottoelimistön ja hengityksen toimivuuden sekä kehonhuollon, palautumisen, levon ja ravinnon merkityksen näyttelijän yleiselle hyvinvoinnille ja jaksamiselle monenlaisissa työtehtävissä - osaa luoda ja ylläpitää joustavaa ruumiinkuvaa ja ruumiillista itsetuntoa ja sen avulla suhtautua rakentavasti näyttelijään kohdistuviin määrittelyihin sekä ammatillisen haavoittuvuuden ja menestyksen tuntemuksiin - osaa sanallistaa ruumiillisia havaintojaan ja keskustella niistä
Sisältö
Opintojakson aikana opiskelija harjoittaa esiintyvän ruumiin tietoisuutta, tuntoisuutta, kuntoa ja taitoja. Opiskelu tapahtuu muun muassa Alexander-tekniikan, chi kungin, taijin, joogan, lihaskunto- ja puhetekniikkaharjoittelun sekä muiden esiintyvää ruumista kokonaisvaltaisesti harjoittavien menetelmien avulla. Lisäksi esiintyvää ruumista harjoitetaan periodiluontoisesti eri ilmaisualueita tukevien tekniikoiden, kuten akrobatian, kontakti-improvisaation ja Estill-tekniikan avulla.
Säännöllisenä ryhmä- ja yksityisopetuksena tapahtuva harjoittaminen sijoittuu pääosin aamutunteihin ja virittää näin opiskelijan päivän muihin oppimistilanteisiin.
Opintojakso koostuu osasuorituksista, joiden sisällöt, painopisteet ja koko vaihtelevat.
Opintojaksoon sisältyy luentoja ja teoriaopetusta.
Arviointi perustuu osallistumisaktiivisuuteen ja oppimispäiväkirjaan.
OppimispäiväkirjaOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Gelb, Michael J. (2013). Vapaana oppimaan – kehon kautta tietoiseen oppimiseen.Johdatus Alexander-tekniikkaan. Suom. Päivi Saraste ja Aapo Halme. Kuopio: Kuopion Alexander-tekniikka.
Klemola, Timo (2004).Taidon filosofia: filosofin taito. Tampere: Tampere University Press.
Koski, Tapio (2000). Liikunta elämäntapana ja henkisen kasvun välineenä. Filosofinen tutkimus liikunnan merkityksestä. Tampere: Tampereen Yliopisto.