Jakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää/tietää – sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteet ja toimintakäytännöt – lähijohtajan toimenkuvan ja vastuut – moniammatillisten tiimien toiminnan perusteet ja johtamiskäytännöt – vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen lähijohtamisessa – johtajuuden jatkuvan kehittämisen tarpeellisuuden
Contents
Lähijohtamisen tieto- ja taitoperusta – hyvä henkilöstöpolitiikka – henkilöstön työhyvinvointi – moniammatillisten työryhmien johtaminen – sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä – alaistaidot ja lähiesimiehen rooli asiantuntijaorganisaatiossa – johtamisen vuorovaikutus ja viestintä – liiketalousosaamisen perusteet
Teaching methods
Teaching method
Contact
Online
Lectures
Tutorials
Group work
Seminar
Ongelmaperustainen oppiminen (PBL) sekä luennot ja ryhmissä tehtävä kirjallinen lopputyö.
Modes of study
Osallistuminen tutoristuntoihin ja kirjallinen lopputyö
Evaluation
and evaluation criteria
Numeric 1-5.
Arvosana määräytyy lopputyön perusteella
Recommended year of study
3. year spring
4. year spring
Study materials
Kirjallisuus: Aaltonen E. Sosiaalitoimen johtaminen - byrokratiaa vai tulosjohtamista? Tutkimus sosiaalitoimen johtamisesta Suomessa 1950-luvulta 1990-luvun puoleen väliin. Joensuun yliopisto 1999. Kinnunen U ym. (toim.). Työ leipälajina. Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. PS-kustannus 2005. Lehto J ym. Sosiaali- ja terveydenhuolto. WSOY 2004. Niiranen V Sosiaalitoimen moniuloitteinen johtajuus. Sosiaaliturvan Keskusliitto 1995. Viitanen E.ym. Johtajana sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kunnallisalan kehittämissäätiö 2007. Vuori J (toim.). Terveys ja johtaminen. Terveyshallintotiede terveydenhuollon työyhteisössä. WSOY 2005. Åberg L. Viestinnän johtaminen. Infoviestintä Oy 2000.
Further information
Opintojakso on pakollinen osa johtamisopintojen kokonaisuutta ja toteutetaan yhdessä hoitotieteen, psykologian, puheopin, sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön laitosten sekä varhaiskasvatuksen yksikön kanssa.