Opiskelija osaa määritellä kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen periaatteet sekä osaa valita erilaisiin tutkimuskysymyksiin sopivan lähestymistavan ja soveltaa näitä kandidaatintutkielmaansa. Seminaarin käytyään opiskelija osaa lukea tieteellistä tekstiä kriittisesti ja analyyttisesti sekä osaa osallistua tieteelliseen keskusteluun ja perustella omia näkökulmiaan.
Sisältö
Opintojaksolla syvennetään logopedisen tutkimuksen kysymyksenasettelua ja menetelmien tuntemusta. Kandidaattiseminaarissa työstetään kandidaatin tutkielmaa ja käydään sen perusteella tieteellistä keskustelua. Opiskelija kirjoittaa tutkielmansa teorianosan ja pitää sen perusteella suullisen esityksen, puolustaa valintojaan opponentin johtamassa keskustelussa ja johtaa itse kantaaottavasti toisen opiskelijan työstä käytävää keskustelua. -Tieteellisen tutkimuksen eettiset kysymykset -Tutkimusasetelman suunnittelu ja aineiston keruu sekä analysointi. Ääni- ja kuvanauhoitteiden litterointi. Kandidaattiseminaariin sisältyy kirjaston järjestämä 2 tunnin tiedonhankintataitojen opetus ja kypsyyskoe.
Toteutustavat
Seminaari
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Tutkielma / opinnäytetyö
suomeksi
Opinnäytetyön työstämisen lisäksi opintosuoritukseen kuuluvat osallistuminen seminaariin, harjoitustyöt, suullinen esitys opinnäytetyöstä sekä kypsyyskoe. Kypsyyskokeesta lisätietoja Moodlesta: logopedia/kolmoset
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2007. Tiede ja teksti. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit.
Schiavetti, N & Metz, D.E. 2006. Evaluating research in communicative disorders. 5. painos. Boston: Pearson Allyn & Bacon.