Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa kuvata terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja toimintaympäristöt elämänkaaren eri vaiheissa - osaa arvioida ja hyödyntää hankkimaansa tietoa terveyden edistämisessä - kykenee tuottamaan tieteelliseen tietoon perustuvan suullisen esityksen valitsemastaan terveyden edistämisen teemasta hoitotyön ja hoitotieteen näkökulmasta
Sisältö
Terveyden ja perheen terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tietoperusta. Terveyden edistämistä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset linjaukset. Terveyden edistämisen eri toimintaympäristöt.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Seminaari
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Osallistuminen teemapäiviin. Luentomateriaaliin ja terveyden edistämistä käsitteleviin tieteellisiin artikkeleihin perehtyminen yksin ja ryhmässä. Artikkeleista tehdyn analyysin ja synteesin esittäminen seminaarissa.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty. Seminaariesitys arvioidaan.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Ståhl T. & Rimpelä A. (toim.) 2010. Terveyden edistäminen tutkimuksen ja päätöksenteon haasteena. Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos. (Myös verkkojulkaisuna). (Soveltuvin osin).
Kylmä J, Nikkonen M, Kinnunen P, Korhonen T. (toim.) 2009. Näetkö mielenterveyden edistämisen mahdollisuudet? Itä-Suomen Yliopisto, Kuopio.
Pietilä A-M. 2010. Terveyden edistäminen – teorioista toimintaan. WSOY, Helsinki.
Edelman C.L. & Mandle C.L. 2006. Health promotion throughout the life span. 6. painos. Mosby/Elsevier, St. Louis.