Kurssin suoritettuaan opiskelija - osaa soveltaa alansa tutkimustietoa ja tutkimuksellista otetta ammatillisen kehittymisensä välineenä, - on tietoinen opetettavan aineensa pedagogisen tutkimuksen traditiosta niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä kontekstissa, - tuntee opettamiensa aineiden tutkimuksen problematiikan ja osaa soveltaa opettajan tutkimustyöhönsä niille tyypillisiä tutkimusmenetelmiä ja - tunnistaa tutkimusten paradigmaattiset lähtökohdat sekä osaa arvioida tutkimuksen metodologisia valintoja ja tutkimustulosten pätevyyttä.
Sisältö
Opetettavan aineen didaktisen tutkimuksen suuntaukset, tutkimusmenetelmät ja teorian muodostus.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Seminaari
Seminaari- ja luentotyöskentelyä 20 t.
Vaadittavat opintosuoritukset
Opiskelija laatii kaksi esseetehtävä, toisen seminaari ja luento-opetukseen (sisältäen joitakin artikkeleita) ja toisen luettavaan kirjallisuuteen liittyen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Essee-tehtävien perusteella kurssi arvostellaan asteikolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kielikasvatus, vieraat kielet:
Artikkeleita seuraavien teosten pohjalta noin 300 sivua. Opiskelija suorittaa ensisijaisen valinnan itse ja sopii asiasta vastuuopettajan kanssa.
Gieve, S., Miller, I.K. & Bailey, K.M. (toim.) 2006. Understanding The Language Classroom. New York: Palgrave Macmillan.
Hu, A. & Byram, M. (toim.) 2009. Interkulturelle Kompetenz und fremdsprachliches Lernen / Intercultural competence and foreign language learning. Tübingen: Gunter Narr.
Jaatinen, R., Kohonen, V. & Moilanen, P. 2009. Kielikasvatus, opettajuus ja kulttuurinen toimijuus. Helsinki: OKKA-säätiö.
Jiménez Raya, M., Lamb, T.E. & Vieira, F. 2008. Pedagogy for Autonomy in Language Education in Europe: a Framework for Learner and Teacher Development. Dublin: Authentik.
Kantelinen, R. & Pollari, P. 2009. Language Education and Lifelong Learning. University of Eastern Finland. Philosophical Faculty.
Kohonen, V., Jaatinen, R., Kaikkonen, P. & Lehtovaara, J. 2001. Experiential Learning in Foreign Language Education. Harlow: Pearson Education.
Kohonen, V. & Kaikkonen P. (toim.) 2002. Quo vadis foreign language education. University of Tampere. Department of Teacher Education A27.
Koskensalo, A. Smeds, J. & de Cillia, R. (toim.) 2009. The Role of Languages in Culture and Education. Berlin: LIT.
Koskensalo, A., Smeds, J., Kaikkonen, P. & Kohonen V. (toim.) 2007. Foreign Languages and Multicultural Perspectives in the European Context. Berlin: LIT.
Mäkinen, K., Kaikkonen, P. & Kohonen, V. (toim.) 2004. Future Perspectives in Foreign Language Education. University of Oulu. Faculty of Education 101.
Tella, S. (toim.). 2008. From Brawn to Brain: Strong Signals in Foreign Language Education. University of Helsinki. Department of Applied Sciences of Education 290.
Yoshida, T. ym. (toim.) 2009. Researching Language Teaching and Learning: An Integration of Practice and Theory. Berlin: Peter Lang.
Matematiikkakasvatus:
Kaksi teosta seuraavista:
Burton, L. (Ed.) 1999. Learning Mathematics: From Hierarchies To Networks. London: Routledge. Luettavissa Ebraryssa.
Kilpatrick, J., Swafford, J. & Findell, B. (Eds.) 2001. Adding it up. National Academy Press. Luettavissa Ebraryssa.
Morgan, C. 1998. Writing mathematically: the discourse of investigation. Farmer Press. Luettavissa Ebraryssa.
Ryan, J. & Williams, J. 2007. Children's Mathematics, 4-15 : Learning from Errors and Misconceptions Open University Press. Luettavissa Ebraryssa.
Artikkeleita sopimuksen mukaan.
Muiden aineiden kohdalla kirjallisuudesta sovitaan vastuuhenkilöiden kanssa erikseen.