x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2015–2017
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KASA2 Mediakasvatus, osallisuus ja aktiivinen kansalaisuus 5 op
Vastuutaho
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kulttuurin digitalisoitumisen tuomat haasteet kasvatukselle ja mediakasvatuksen mahdollisuudet lasten, nuorten ja aikuisten osallisuudelle globaalista näkökulmasta,
- tuntee globaalin mediakasvatuksen teoreettiset lähtökohdat, käsitteet ja tavoitteet ja
- kykenee soveltamaan mediakasvatusta eri ikäisten kansalaisten kohdalla ja suunnittelemaan oppimisympäristöä aktiivisen kansalaisuuden kehittämiseksi.

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan kansainvälisiä mediakasvatuksen lähtökohtia ja tavoitteita media- ja informaatiolukutaidon, monilukutaidon ja sosiaalisen toimijuuden ja aktiivisen kansalaisuuden kehittämiseksi lapsista aikuisiin ja pohditaan lähtökohtien ja tavoitteiden soveltuvuutta eri oppimis- ja toimintaympäristöihin päiväkodeista koulun kautta aktiiviseen kansalaistoimintaan.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 16 t 0 t
Ryhmätyöskentely 94 t 25 t

Vaihtoehto 1: Luennot 10 h + 119 h harjoitus- ja ryhmätyöskentelyä ryhmän kanssa itsenäisesti ja verkossa. Lopussa esitellään harjoitustyöt 6 h seminaarissa.

Vaihtoehto 2: Kirjatentti (tentitään yhtenä kokonaisuutena)

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Harjoitustyö(t) 
suomeksi
Suoritusvaihtoehto 2
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti 
suomeksi

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Läsnäolo luennoilla, harjoitustyöhön osallistuminen, harjoitustyö ja sen esitteleminen.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Vaihtoehto 1: Ajankohtainen materiaali annetaan luennoilla

Vaihtoehto 2: valitaan 4 kirjaa, jotka tentitään kerralla:

  • Kupiainen, R. & Sintonen, S. 2009. Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Helsinki: Palmenia/Gaudeamus
  • Hoechsmann, M. & Poyntz, S. R. 2012. Media literacies. A critical introduction. Sussex: Wiley-Blackwell
  • Kupiainen, R. 2013. Media and digital literacies in secondary school. New York: Peter Lang
  • Hobbs, R. & Moore, D. C. 2013. Discovering media literacy. Teaching digital media and popular culture in elementary school. Lontoo: Corwin/Sage
  • Abreu, B. S. & Mihailidis, P. (toim.) 2014. Media literacy education in action. Theoretical and pedagogical perspectives. New York & London: Routledge
  • Mihailidis, P. 2014. Media literacy and the emerging citizen. Youth, engagement and participation in digital culture. New York: Peter Lang
  • Rogers, T., Winters, K-L., Perry, M. & LaMonde, A-M. 2015. Youth, critical literacies and civic engagement. Arts, media, and literacy in the lives of adolescents. London & New York: Routledge
  • López, A. 2014. Greening media education. Bridging media literacy with green cultural citizenship. New York: Peter Lang

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
Vaihtoehtoiset aineopinnot (Aikuiskasvatus ja kasvatustiede)
Kasvatustieteiden yksikkö
Kasvatustieteiden yksikkö
Kasvatustieteiden yksikkö
2017–2018
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden yksikkö