Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee kielen ja vuorovaikutuksen käytäntöjen tutkimuksen lähtökohdat, keskeisten analyyttisten suuntausten periaatteet ja niiden soveltamismahdollisuudet. Opiskelija ymmärtää teorian merkityksen tulosten tulkinnassa sekä laadullisen tutkimuksen eettiset näkökulmat. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa terveystieteellisen tutkimuksen suunnittelussa ja toteutuksessa, tulosten tulkinnassa ja selittämisessä sekä tutkimuksen arvioinnissa.
Sisältö
Sosiaalinen konstruktionismi laadullisen tutkimuksen viitekehyksenä, perehtyminen eri analyyttisiin suuntauksiin (mm. diskurssianalyysi, narratiivinen tutkimus, keskustelunanalyysi), tutkimusasetelmat ja tutkimusprosessi, tulosten tulkinta ja selittäminen, raportointi ja eettiset kysymykset, tutkimusartikkelien arviointi ja aineistojen analyysiharjoitukset, laadullisten tutkimusotteiden hyödyntäminen terveystieteellisessä tutkimuksessa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Ryhmätyöskentely
Harjoitukset
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Osallistuminen lähiopetukseen, harjoitustöiden valmistaminen ja esittäminen, kirjallinen tentti.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Tentti arvioidaan numerolla 1-5, harjoitustyö(t) hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Alasuutari P. 2011. Laadullinen tutkimus 2.0 Vastapaino. (Soveltuvin osin). Ruusuvuori J, Nikander P, & Hyvärinen M. 2010. Haastattelun analyysi. Vastapaino. (Soveltuvin osin). Silverman D. 2005. Doing qualitative research. A practical handbook. Sage. (Soveltuvin osin).
Lisäksi harjoitustöiden yhteydessä jaettava muu materiaali ja tutkimusartikkelit