Opintojakson käytyään opiskelija ymmärtää taitoteknologian merkityksen osana teknologiakasvatusta. Opiskelija parantaa ainedidaktisia valmiuksiaan opettamisessa ja syventää teknistä tietotaitoaan aihepiirien suunnittelussa sekä muotoavassa kätevyydessä nykypäivän teknologisia laitteita turvallisesti hyödyntäen.
Sisältö
Jakso koostuu ainedidaktiikasta, puu- ja metalliteknologiasta, materiaaliteknologiasta sekä työturvallisuudesta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
2 t
0 t
Harjoitukset
36 t
0 t
Luennot ennen harjoituksia.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen. Käytännön yhteistoiminnallinen tentti. Perusopetukseen soveltuvan arvioitavan aihepiirisuunnitelman laadinta itse suunnitellusta ja valmistetusta aihepiiristä. Valmistetuista aihepiireistä järjestetään näyttely.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Harjoitustöiden, aihepiirisuunnitelman ja käytännön tentin hyväksyttävät suoritukset arvioidaan asteikolla 1-5. Harjoitustöiden tarkemmat arviointiperusteet annetaan jakson alkaessa.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden syksy
1. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Aadeli, S., Aalto, R., Myllymäki, H., Pekkarinen, J., Poutala, M., Rinta-Rahko, A., Suurnäkki, T. 2004. Käsityön työturvallisuusopas teknisen työn ja tekstiilityön opetukseen. Opetushallitus (soveltuvin osin).
Luomalahti, M., Heinonen, A., Parikka, M. 1986. Vetonaula 7-9. Puutyö. Oppilaan kirja. WSOY (soveltuvin osin).
Tikka, A. 1988.Teknisen työn perustyötavat. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Opetusmonisteita 16 (soveltuvin osin).
Muu erikseen soveltuva kirjallisuus ja opetusmonisteet.
Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu
Kasvatustieteiden yksikkö
Teknologia
(Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2011–2012
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.