Opintojakso toteutetaan yhteistyössä psykologian, puheopin, sosiaalipolitiikan, sosiaalityön ja terveystieteen laitosten sekä varhaiskasvatuksen yksikön kanssa.
Osaamistavoitteet
Jakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteet ja toimintakäytännöt, lähijohtajan toimenkuvan ja vastuut, moniammatillisten tiimien toiminnan perusteet ja johtamiskäytännöt, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen lähijohtamisessa sekä johtajuuden jatkuvan kehittämisen tarpeellisuuden.
Sisältö
- lähijohtamisen tieto- ja taitoperusta – hyvä henkilöstöpolitiikka – henkilöstön työhyvinvointi – moniammatillisten työryhmien johtaminen – sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä – alaistaidot ja lähiesimiehen rooli asiantuntijaorganisaatiossa – johtamisen vuorovaikutus ja viestintä – liiketalousosaamisen perusteet – 2 op laajuinen asiakkaan moniammatillinen kohtaaminen
Toteutustavat
Ongelmalähtöinen oppiminen (PBL) sekä luennot ja ryhmissä tehtävä kirjallinen projektityö, moniammatillinen työryhmätyöskentely.
Vaadittavat opintosuoritukset
Läsnäolo tutoristunnoissa ja kirjallinen projektityö, osallistuminen moniammatilliseen ryhmätyöskentelyyn. Kirjallisuus: Aaltonen E. 1999. Sosiaalitoimen johtaminen – byrokratiaa vai tulosjohtamista? Tutkimus sosiaalitoimen johtamisesta Suomessa 1950-luvulta 1990-luvun puoleen väliin. Joensuun yliopisto. Kinnunen U ym. (toim.) 2005. Työ leipälajina. Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. PS-kustannus. Lehto J ym. 2004. Sosiaali- ja terveydenhuolto. WSOY. Niiranen V. 1995. Sosiaalitoimen moniuloitteinen johtajuus. Sosiaaliturvan Keskusliitto. Vuori J. (toim.) 2005. Terveys ja johtaminen. Terveyshallintotiede terveydenhuollon työyhteisössä. WSOY. Åberg L. 2000. Viestinnän johtaminen. Inforviestintä Oy.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Kurssin projektityö arvioidaan asteikolla 1-5.