Opintojakson tavoitteena on syventää ammatillisen oppimisen ja ammatillisen kasvun käsitteistöä ja teoreettisia perusteita. Samalla syvennytään urakehitykseen, osaamisen johtamiseen, kehittävään vuorovaikutukseen ja tiedon luomiseen organisaatiossa sekä osaamisen kehittymisen arviointiin. Opintojakso koostuu luentokokonaisuudesta ja siihen liittyvistä esseistä (5 op) sekä opintopiiristä(3 op).
Opintojakson jälkeen opiskelija hallitsee ammatin oppimisen ja ammatillisen kasvun keskeiset käsitteet ja teoriat sekä osaa soveltaa teoreettista tietämystään ammattikasvatuksen käytännössä.
Sisältö
Syvennytään ammatillisen oppimisen ja ammatillisen kasvun käsitteistöön ja teoreettisiin perusteisiin. Samalla syvennytään urakehitykseen, osaamisen johtamiseen, kehittävään vuorovaikutukseen ja tiedon luomiseen organisaatiossa sekä osaamisen kehittymisen arviointiin.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Osasuoritusten tulee liittyä samaan toteutuskertaan.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Itsenäinen työskentely
Lukupiiri
10 t
0 t
Luento-opetus (20t), esseet, opintopiiri/lukupiiri (10t). Opintopiirissä tutustutaan yhdessä lukien ja keskustellen ammattikasvatuksen teoriataustaan ajankohtaisten artikkelien kautta.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen luennoille ja opintopiirin sekä esseiden laatiminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintopiirin arviointi hyväksytty/hylätty.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Argyris, C., On Organizational Learning. Blackwell 1999. Reprinted. 2001.
Eteläpelto, A. & Onnismaa, J., (toim.), Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Aikuiskasvatuksen 46. vuosikirja. Kansanvalistusseura. 2006.
Järvinen, A. Koivisto, T. & Poikela, E., Oppiminen työssä ja työyhteisössä. WSOY. Painos 2000 tai 2002.
Reeves, J. (2010). Professional Learning as Relational Practice. Springer.
Ruohotie, P., Oppiminen ja ammatillinen kasvu. WSOY. 2000 tai 2002.
Saari, S. & Varis, T., Ammatillinen kasvu. Professional Growth. Tampereen yliopisto, Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus ja OKKA-säätiö. 2007.
Stoll, L., & Seashore Louis, K. (Eds.) (2007). Professional learning communities : divergence, depth and dilemmas. Maidenhead: McGraw-Hill.
Taylor, J. & Furnham, A., Learning at Work: Excellent Practice from the Best Theory. Pilgrave Macmillan. 2005.
Veugelers, W., & O'Hair, M. (Eds.) (2005). Network learning for educational change. Maidenhead: Open University Press.