x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKM831 Käsityön opettamisen perusteet 3 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
Lehtori Eila Lindfors
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X X
2009–2010 X X

Osaamistavoitteet

Yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta painottavan kurssin tavoitteena on kehittää opiskelijan ainedidaktisia valmiuksia ymmärtää erilaisia käsityöprosesseja ja käsityön opettamista sekä teknologisesta että ilmaisullisesta näkökulmasta. Opiskelija tutustuu erilaisten tuotteen suunnittelu- ja valmistuprosessien ohjaamiseen tarkastellen niitä yhteiskunnallisesti kestävän kehityksen ja elinkaarikysymysten kannalta.

Sisältö

Opintojen aikana tutustutaan erilaisiin tuotesuunnitteluprosesseihin ja käyttäjälähtöisen tuotesuunnittelun opettamiseen pienimuotoisten harjoitusten ja kokeilujen avulla soveltaen huovutuksen, kudonnan, neulonnan, virkkauksen ja tekstiilien pinnankuvioinnin perustekniikoita ja työvälineitä. Kurssin teoreettinen sisältö ja kirjallisuuden pohjalta laadittava essee sekä toteutetut harjoitukset, kokeilut ja tuotteiden suunnittelu ja valmistus prosessikuvauksineen kootaan opetusportfolioksi. Kurssiin kuuluu opintokäynti.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 4 t 2 t
Pienryhmäopetus 32 t 4 t

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, sovittavien tehtävien toteuttamista ja työskentelyn sekä teoria-aineksen dokumentointia näyteportfolioon. Harjoitukset ovat suoritusmerkinnällisiä, portfolio ja toteutettavat työt 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

1. vuoden kevät

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Aadeli, Aalto, Myllymäki, Pekkarinen, Poutala, Rinta-Rahko & Suurnäkki. 2004. Käsityön työturvallisuusopas teknisen työn ja tekstiilityön opetukseen. Opetushallitus.

Karhu,P., Malmström, M. & Mannila, T. 2006. Hyvä sauma. Otava.

Kojonkoski-Rännäli, S. 1998. Työ tekijäänsä kiittää - totta toinen puoli. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden julkaisusarja A:189, soveltuvin osin.

Lindfors, E. 2001. Taide ja teknologia - näkökulmia käsityökasvatuksen tulevaisuuteen. Teoksessa L. Hyvönen & E. Lindfors (toim.) Tehhään yhesä! Taide- ja taitokasvatuksen tulevaisuus. Oulun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Selosteita ja katsauksia 1/2001, 85-96.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004. Opetushallitus. Käsityön osuus.

Suojanen, U. 1993. Käsityökasvatuksen perusteet. WSOY. soveltuvin osin.

Talvenmaa, P. 1998. Tekstiilit ja ympäristö. Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry. soveltuvin osin.

Tapaninen, R. 2002. Peruskoulun käsityön opetustilojen suunnitteluopas. Tekninen työ ja tekstiilityö. Opetushallitus.

Luentomateriaali

Ajankohtaista materiaalia sopimuksen mukaan.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Tekstiilityö (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2008–2009
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos