Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - tutustuvat keskeisiin kehityspsykologisen tutkimuksen menetelmiin ja tuloksiin - kehittävät valmiuksiaan havainnoida lapsen toimintaa ja kehitystä yksilönä sekä ryhmän jäsenenä - harjoittelevat lapsen haastattelua - tutustuvat kehitysteorioiden taustalla olevaan lapsi- ja kehityskäsitykseen - ymmärtävät kehityksen ja kontekstin välisen suhteen - tutustuvat lasten psykologisen kehityksen kulkuun kehityksen eri osa-alueilla - ymmärtävät sukupuolen merkityksen kehityksen kulttuurisena märittäjänä - ymmärtävät eettisen vastuunsa työskennellessään lasten kanssa.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään keskeisiä kehityspsykologisia teorioita sekä lasten haastatteluun ja havainnointia tiedonhankintamenetelminä. Opiskelijat perehtyvät tapaustutkimuksen metodiikkaan.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
16 t
0 t
Pienryhmäopetus
10 t
0 t
Ryhmätyöskentely
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
101 t
0 t
Tutoriaalit 8 t, teoreettiset katsaukset 16 t, työpajatyöskentely 10 t, itsenäinen työskentely 101 t.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen tutoriaaleihin ja työpajatyöskentelyyn, pienimuotoisen tapaustutkimuksen tekeminen sekä kirjallisuustentti (ks. opintojaksolla käytettävä materiaalit)
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin ja tapaustutkimuksen arvioinnin keskiarvosta. Kummatkin arvioidaan asteikolla 1–5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Keltikangas-Järvinen, L. 2004. Temperamentti – ihmisen yksilöllisyys. Juva: WSOY.
Miller, P.1991. Theories of developmental psychology. Freeman.