Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan Tampereen yliopiston Porin yksikön pääaineopiskelijoille. Opintojakso perustuu asetukseen yliopistojen tutkinnoista 794/2004. Tutkinnoissa vaadittava kielitaito määritellään oman alan kannalta tarpeelliseksi kielitaidoksi. Lisäksi se vastaa valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa vaadittavaa kielitaitoa kts. julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annettu laki 424/2003 sekä suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa annettu asetus 481/2003.
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavanomaisissa oman alansa tilanteissa ruotsiksi. Opiskelija osaa - ottaa viestiessään huomioon viestintätilanteen tarkoituksen, sisällön, osapuolet ja viestintätavan - kertoa itsestään, opiskelustaan ja omasta alastaan - kuvata, selittää ja määritellä oman alansa ilmiöitä - ilmaista ja perustella mielipiteitään ja käsityksiään oman alansa kysymyksistä - referoida ja viitata tietolähteisiin
Sisältö
Saavuttaakseen osaamistavoitteet - opiskelija harjoittelee suullisia ja kirjallisia viestintätilanteita, esimerkiksi kirjoittaa sähköpostiviestin, hakemuksen liitteineen, tiedotteen, laatii ja esittelee hankkeen ja raportoi sen tulokset - valitsee ja käyttää tarkoituksenmukaisia tietoläheitä ja kielellisiä apuneuvoja - hankkii tarvittavaa sanastoa ja fraseologiaa - kertaa ja syventää tietojaan ja taitojaan ääntämisestä, kieliopista ja suullisen ja kirjallisen tekstin rakenteesta - harjoittelee rakentavan palautteen antamista ja hyödyntämistä - arvioi omaa ja toisten kieli - ja viestintätaitoa
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Yhteiskuntatieteiden opiskelijoille.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Pienryhmäopetus
39 t
0 t
Itsenäinen työskentely
41 t
0 t
Opetusta enintään 39 tuntia.
Opetuskieli
suomi,
ruotsi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Kieli- ja viestintätaito arvioidaan harjoitustöiden ja/tai loppukokeiden perusteella. Arviointikriteerit; kts. taitotasokuvaukset teoksessa Elsinen R. ja T. Juurakko-Paavola 2006: Korkeakouluopiskelijoiden ruotsin kielen taidon arviointi. HAMK, Hämeenlinna, s. 97-98. Tutkintodistukseen merkitään erilliset arvosanat ruotsin kielen suullisesta taidosta ja ruotsin kielen kirjallisesta taidosta. Arviointiasteikkona käytetään valtionhallinnon kielitutkintojen arvosanoja tyydyttävät tiedot (taitotaso B1, vastaa arvosanoja 1-3)tai hyvät tiedot (taitotaso B2, vastaa arvosanoja 4-5).
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden syksy
2. vuoden syksy
3. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Verkkomateriaali. Sanakirja sekä lukion tai vastaavan tason kielioppimateriaali.
- Garlén, Claes ja Gunlög Sundberg (2008): Handbok i svenska som andraspråk. Norstedts akademiska förlag
Lisätietoja
Lukuvuoden aikana järjestetään kirjallisen taidon näyttökoe niille opiskelijoille, joilla on jo osaamistavoitteiden mukainen kieli- ja viestintätaito. Opiskelija on esim. opiskellut tai työskennellyt omalla alallaan ruotsinkielisessä ympäristössä. Suullinen kieli- ja viestintätaito osoitetaan erikseen sovittavalla tavalla. Edellytyksenä on kirjallisen näyttökokeen suorittaminen.