x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKA2 Koulututkimus ja toimijat 4 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
Lehtorit
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2009–2010 X

Yleiskuvaus

Koulututkimus ja toimijat – kurssi on vuorovaikutteista koulutusta, jossa koulututkimuksen teoriaan liittyvä kirjallisuusopiskelu kytketään käytännön työssä toimivien opettajien kertomuksiin. Opettajat, rehtorit, koulupsykologit ja koulutoimen virkamiehet kertovat koulutyössään kohtaamistaan haasteista ja erilaisista ratkaisuista, jotka ovat niihin löytäneet. Opettajien omakohtaiset kokemukset ja tarinat avaavat näköaloja opettajan työn monitasoisuuteen ja koulun työyhteisöön sekä laajemmin koulun kehittämiseen liittyviin ajankohtaisiin kysymyksiin. Opettajien tarinat auttavat opiskelijoita hahmottamaan käytännön ja teorian välistä yhteyttä opettajan työssä.

Osaamistavoitteet

- Koulututkimukseen perehtyminen tutkimuskirjallisuuden ja vierailevien opettajien kertomusten avulla
- Koulun tarkasteleminen monitasoisena yhteiskunnallisena instituutiona
- Kokonaisvaltainen näkemys opettajan ja rehtorin työnkuvasta ja koulusta toimintaympäristöstä

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään koulututkimukseen ja käytännön koulutyöhön. Käsiteltäviä teemoja ovat moniammatillisuus, sukupuolitietoinen tasa-arvo, monikulttuurisuus, nuori opettaja, kodin ja koulun yhteistyö, yhtenäinen perusopetus, koulun johtaminen sekä arviointi.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 12 t 0 t
Ryhmätyöskentely 4 t 0 t

Kurssiin liittyy luentojen ja kirjallisuusopiskelun lisäksi harjoituksia, joissa sovelletaan dialogisia ja toiminnallisia menetelmiä. Harjoitukset pohjautuvat luentosarjassa esille nouseviin kysymyksiin. Harjoitusten avulla opiskelijat saavat kokemuksia vuorovaikutteisten ja dialogisten menetelmien käytöstä erilaisissa kohtaamistilanteissa koulun arjessa (esim. vanhemmat).

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää aktiivista osallistumista harjoituksiin ja luentoihin pohjautuvien reflektiopapereiden kirjoittamista.

Suositellut suoritusajankohdat

2. vuoden kevät

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Hall, S. 2003. Kulttuuri, paikka, identiteetti. Teoksessa. (toim.) Mikko Lehtonen & Olli Löytty. Erilaisuus. Vastapaino. Jyväskylä: Gummeruksen kirjapaino.

Räikkä, T. (toim.) 2006. Cool. Tämän päivän näkemyksiä huomisen koulusta. Hämeenlinnan opetusviraston julkaisu 1/2006.

Välijärvi, J. 2006. Kansankynttilästä tietotyön ammattilaiseksi. Opettajan työn yhteiskunnallisten ehtojen muutos. Teoksessa (toim.) Anna Raija Nummenmaa & Jouni Välijärvi. Opettajan työ ja oppiminen. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.

Sekä kurssin yhteydessä jaettava materiaali.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
2008–2009
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos