Opiskelija - ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen opettajan työssä - tuntee draamakasvatuksen menetelmiä ja osaavat soveltaa draamaa eri oppiaineiden opetuksessa - osaa eritellä merkitysten muodostumista teatteriesityksessä ja teatteriesityksen tuotantoprosessissa - osaa luoda oppimisympäristöjä, joissa taito- ja taideaineiden sisältöjen eheytys on luontevaa ja mahdollista.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään draamaopetuksen keskeisiin menetelmiin, ilmaisutaitoihin, ryhmässä toimimiseen ja yhteisöllisyyteen. Jaksolla käsitellään draamaprosessien suunnittelua, toteutusta, arviointia sekä teatteri-ilmaisun keskeisiä piirteitä. Lisäksi käsitellään teatteri-, taito- ja taideaineiden integrointia, rikastavien oppimisympäristöjen ja pedagogis-taiteellisten produktioiden ja esitysten luomista.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Pienryhmäopetus
32 t
0 t
Itsenäinen työskentely
95 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Osallistuminen opetukseen sekä produktion suunnitteluun ja toteutukseen.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Bowell, P. & Heap, B. H. 2005. Prosessidraama – polkuja opettamiseen ja oppimiseen. Helsinki: Draamatyö. Owens, A. & Barber, K. 1998. Draama toimii. Helsinki: JB-kustannus. Airaksinen, R. & Okkonen, S. 2006. Teatteria tenaville. Helsinki: Kirjayhtymä.