Opiskelija tuntee mediakulttuurin ja kasvatustieteellisen tutkimuksen pääsuuntauksia, teoreettisia käsitteitä sekä niiden välisiä yhteyksiä mediakasvatuksen näkökulmasta. Hän ymmärtää mediakasvatuksen erityisyyden monitieteisellä kentällä. Kurssin suoritettuaan opiskelijalla on käsitteellisiä ja teoreettisia valmiuksia ryhtyä pro gradu-työhön.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään tutkimusalan kehitystä ja nykytutkimusta teoreettisten lähtökohtien ja avainkäsitteiden kautta. Kurssilla käsitellään mediakasvatuksen monitieteisyyden ja tieteidenvälisyyden kysymyksiä ja tutustutaan alan tutkimuksiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
18 t
0 t
Luennot (18 h) ja niihin liittyvää kirjallisuutta sopimuksen mukaan. Luennot ja kirjallisuus suoritetaan esseellä, joka ohjeistetaan kurssilla.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Essee
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuuslistasta suoritetaan yksi teos kummastakin ryhmästä A ja B. Sovitaan tarkemmin kurssilla.
Vesterinen, Olli (2011) Media education in the Finnish school system [Elektroninen aineisto] : a conceptual analysis of the subject didactic dimension of media education. Helsingin yliopisto, väitöskirja.
Kupiainen, Reijo (2005) Mediakasvatuksen eetos. Fenomenologinen tutkimus mediakasvatuksen etiikasta. Lapsin yliopisto, väitöskirja.
Buckingham, David (2003) Media Education. Literacy, learning and contemporary culture. Polity.
Lisätietoja
Kurssi tuotetaan yhteistyössä Kasvatustieteiden yksikön ja Viestinnän, median ja teatterin yksikön kanssa.