Opiskelijan tietämys syventyy esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimisen, ohjaamisen ja opettamisen periaatteista. Opiskelija perehtyy esiopetuksen saumattomaan jatkumoon koulussa. Opiskelijan taidot kodin ja koulun yhteisymmärryksen luomisesta kehittyvät ja hän harjaantuu tutkimustiedon käytäntöön soveltamisessa.
Sisältö
- esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmat - esiopetuksen sisältöalueiden ja alkuopetuksen oppiaineiden eheyttäminen ja niveltäminen - opettelu- ja oppimisympäristöt - erilaiset koulu- ja luokkayhteisöt (myös kyläkoulut) - yksilöiden oppimaan ohjaaminen - oppilaiden osallisuuden tukeminen - päiväkodin, esiopetuksen ja koulun yhteistyö - esiopetuksen ja koulun yhteistyö kotien kanssa
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
30 t
0 t
Harjoitukset
20 t
0 t
Harjoituksiin sisältyy opintokäynti/-käyntejä
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Luentojen kertauskuulustelun voi vaihtoehtoisesti suorittaa luentopäiväkirjalla
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden syksy
4. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Tentittävä kirjallisuus:
Brotherus, A., Hytönen, J. & Krokfors, L. 2002 (tai uudempi painos). Esi- ja alkuopetuksen didaktiikka. WSOY.
Helenius, A. & Korhonen, R.(toim.) 2008.Pedagogiikan palikat. WSOY.
Karila, K., Alasuutari, M., Hännikäinen, M., Nummenmaa, A.-R. & Rasku-Puttonen, H. (toim.) 2006. Kasvatusvuorovaikutus. Vastapaino. tai Hujala, E. 2002. Uudistuva esiopetus. Varhaiskasvatus 90.