Jakso on vaihtoehtoinen opintojakson Erityisnuorisotyö kanssa.
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään nuorisokasvatukseen kulttuurin, yhteiskunnan ja nuorisotutkimuksen näkökulmasta. Opintojaksolla perehdytään lastenkasvatukseen ja nuorisokasvatukseen informaalisen ja nonformaalisen kasvatuksen näkökulmista. Erityistä huomiota kiinnitetään lasten ja nuorten yhteiskunnallisen aseman muutoksiin ja niiden vaikutuksiin koulutuksen ulkopuolisessa kasvatuksessa ja oppimisessa. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää leikin, vertaisryhmien, median, nuorisokulttuurin ja nuorisotyön merkityksen lasten ja nuorten kasvatuksessa ja oppimisessa.
Lisäksi tavoitteena on, että opiskelija tutustuu lapsi- ja nuorisotutkimukseen sekä kykenee käyttämään niitä lastenkasvatuksen ja nuorisokasvatuksen ongelmien ratkaisemisessa.
Sisältö
Perehtyminen tavoitteet-kohdassa mainittuihin sisältöihin alan kirjallisuuden avulla.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
100 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Kirjallisuuskuulustelu kasvatustieteiden tiedekunnan yleisenä tenttipäivänä. Kirjallisuuskuulustelusta saa tarkemmat ohjeet kasvatustieteiden laitoksen kansliasta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden kevät
2. vuoden syksy
Jos opintojakso suoritetaan perusopinnoissa, se tulee olla suoritettuna ennen aineopintoihin osallistumista. Muutoin aineopintojen kohdassa A1.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuus:
Nivala & Saastamoinen (toim.), Nuorisokasvatuksen teoria – perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusseura/Nuorisotutkimusverkosto, Julkaisuja 73. 2007
sekä kaksi seuraavista:
Kehily, M. J. (ed.),Understanding Youth. Perspectives, Identities & Practices. Sage Pub. 2007.
France, A., Understanding Youth in Late Modernity. McGraw Hill, Open University Press. 2007.
Helve, H. & Bynner, J. (ed.) Youth and Social Capital. Tufnell Press. 2007.
Walther, A. & du Bois-Reymond, M. & Biggart, A. (eds.), Participation in transition : motivation of young adults in Europe for learning and working. Peter Lang. 2006.
Huom ! Kirjallisuus tentitään yhtenä kokonaisuutena, eikä yksittäisen teoksen tenttiminen tai uusiminen ole mahdollista.