x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
ERIP2 Kommunikaation haasteet 5 op
Vastuutaho
Erityispedagogiikka
Vastuuhenkilö
Arja Lundán
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X X X X

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että opiskelijat tutustuvat puheen, kielen ja kuulon vaikeuksiin, niiden ilmenemismuotoihin, taustatekijöihin ja kuntoutuksen keinoihin.

Sisältö

Puheen, kielen ja kuulon vaikeuksia ja kuntoutuksen perusteita tarkastellaan elämänkaaren eri vaiheissa: lapsuudessa, nuoruudessa ja aikuisuudessa.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Itsenäinen työskentely 135 t 0 t

Vaadittavat opintosuoritukset

Kirjapakettitentti suoritetaan Tampereen yliopiston aineenopettajien yleisinä tenttipäivinä (ks. tenttipäivät http://www.uta.fi/laitokset/okl/tokl)

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

1) LAUNONEN, K. & KORPIJAAKKO-HUUHKA, A-M. (toim.) 2002. Kommunikoinnin häiriöt: syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Helsinki: Palmenia.

2) MÄÄTTÄ, P., LEHTO, E., HASAN, M. & PARKAS, R. (toim.) 2005. Lapsi kuulolla. Opas kuulovammaisen lapsen opettajille ja kasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus.

SEKÄ SEURAAVISTA VALITAAN KAKSI TEOSTA

3) SIISKONEN, T., ARO, T., AHONEN, T. & KETONEN, R. (toim.) 2003. Joko se puhuu? Kielen kehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Jyväskylä: PS-kustannus.

4) AHONEN, T., SIISKONEN, T. & ARO, T. (toim.) 2004. Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. Jyväskylä: PS-kustannus.

5) ARO, T., SIISKONEN, T.& AHONEN, T. (toim.) 2007. Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä. Jyväskylä: PS-kustannus.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Erityispedagogiikan perusopinnot (Erityispedagogiikka)
2008–2009
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos