Tavoitteena on, että opiskelijat - osaavat argumentoida tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvää koulutuspolitiikkaa - arvioivat kriittisesti toiseutta tuottavaa luokittelua ja diagnostiikkaa kasvatusyhteisöissä - tunnistavat osallistavan kasvatuksen merkityksen pedagogisessa ajattelussaan, asenteissaan ja toiminnassaan sekä osana omaa asiantuntijuuden kasvuaan - ymmärtävät vuorovaikutteisen yhteistyön sekä kollegiaalisen ja moniasiantuntijuuteen perustuvan toimintakulttuurin välttämättömyyden kasvatusyhteisöissä - osaavat tukea monenlaisten oppilaiden oppimista, kasvua ja osallistumista heterogeenisissa opetusryhmissä
Sisältö
- inklusiivisen kasvatuksen arvopohja ja lähtökohdat - inklusiivinen kasvatus yhteiskunnallisena ja pedagogisena ilmiönä - kollegiaalinen opettajuus, moniammatillinen yhteistyö - osallistavan kasvatuksen periaatteet,oppijoiden kasvua tukevat pedagogiset käytännöt kasvun ja oppimisen eri vaiheissa
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
9 t
0 t
Itsenäinen työskentely
87 t
0 t
Lukupiiri
39 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot ja lukupiiriOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Projekti / käytännön työ
suomeksi
Opintojakso koostuu luento-opetuksesta, lukupiiri- ja posterityöskentelystä, kirjallisuuteen perehtymisestä ja oppimispäiväkirjan työstämisestä.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arviointi toteutetaan formatiivisesti lukupiirityöskentelyn kuluessa ja summatiivisesti opiskelijan laatiman oppimispäiväkirjan avulla.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Darling-Hammond, L. & Bransford, J., Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. Jossey Bass. San Francisco. 2005.
Forlin, C., Teacher education for inclusion: Changing paradigms and innovative approaches. Routledge. NY. 2010.
Young, K., ”I don't think I'm the right person for that": Theoretical and institutional questions about a combined credential program. Disability Studies Quarterly, 28 (4), 1-16. Verkossa osoitteessa: http://dsq-sds.org/article/view/132/132. 2008.
Muita ajankohtaisia artikkeleita sopimuksen mukaan.