Pakollinen jakso mediakulttuurin ja viestinnän linjan pääaineopiskelijoille.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee mediahistorian, mediarakenteiden ja viestinnän sääntelyn perusteet ja osaa tarkastella viestintäjärjestelmiä omana yhteiskuntapolitiikan lohkonaan.
Sisältö
Viestintäpolitiikan käsite ja sen peruslohkot (julkinen/kaupallinen, painettu/sähköinen jne) Suomessa, Pohjoismaissa ja Euroopassa.
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Luento ja /tai kirjallisuutta, yhteensä kolme teosta:
1. Nieminen & Pantti: Media markkinoilla (2004)
2. De Bens (ed.): Media Between Culture and Commerce (myös verkkoversiona yliopiston kirjastossa) (2007) TAI Freedman, The Politics of Media Policy (2008).
SEKÄ yksi seuraavista:
3. Baker: Media, Markets, and Democracy (myös verkkoversiona yliopiston kirjastossa) (2002), Doyle: Understanding Media Economics (myös verkkoversiona yliopiston kirjastossa) (2002), Harcourt: The European Union and the Regulation of Media Markets (2004), Lowe & Hujanen (eds.): Broadcasting & Convergence: New Articulations of the Public Service Remit (2003), Lowe (ed.): The Public in Public Service Media (2010), Soramäki, Informaatioyhteiskunnan teoriat, politiikka ja sähköisen viestinnän todellisuus: eurooppalainen näkökulma (2004).